Clicky


Cao-partijen in de transportsector willen een eind aan schijnzelfstandigheid bij de koeriers en pakketdiensten

Cao-partijen in de transportsector willen een eind aan schijnzelfstandigheid bij de koeriers en pakketdiensten
10-09-2014 19:02 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

Vanmiddag vond voor het eerst sinds maanden weer een gesprek plaats tussen vakbond FNV Transport & Logistiek en werkgeversorganisatie TLN. “Na zes maanden strijd ben ik blij te constateren dat er ook punten zijn waarover we het eens zijn”, aldus Egon Groen, eerste onderhandelaar Transport en Logistiek bij FNV Bondgenoten. “We gaan nu officieel weer onderhandelen over de cao.”

Gezamenlijke aanpak schijnzelfstandigheid

TLN heeft tijdens het gesprek vanmiddag de doelen van het 10-puntenplan tegen illegale en onwenselijke constructies van FNV Transport en Logistiek onderschreven. Als eerste willen partijen dat er een eind wordt gemaakt aan de schijnzelfstandigheid van chauffeurs. Groen: “Verdringing is één van de speerpunten van onze acties. Samen met TLN gaan we de politiek oproepen ons te helpen met de aanpak van de schijnzelfstandigheid.” Daarnaast onderschreef TLN dat naleving en handhaving in de sector volstrekt onvoldoende is en dat er dus meer inspecteurs bij de IL & T dienen te komen. Ook daarvoor zullen partijen bij het kabinet aankloppen.

10 puntenplan

Eind juli lanceerde FNV Transport en Logistiek het ’10-puntenplan’, dat de verdringing van Nederlandse chauffeurs in de Transport en Logistiek verder moet tegengaan. In het plan staat onder andere dat opdrachtgevers ook aansprakelijk moeten zijn voor betaling van het cao-loon en voor het naleven van de regels waaronder buitenlandse vervoerders in Nederland werk mogen verrichten. Inmiddels hebben ook al bijna 9.000 werknemers het 10-puntenplan ondertekend. 

Al maandenlang in actie

De werknemers in de Transport en Logistiek zijn al maanden in actie voor een fatsoenlijk loonbod door de werkgevers en tegen de verdringing in de sector. Eerder waren er poortacties, werkonderbrekingen, stakingen en acties op de snelwegen. Inmiddels is er gestaakt bij ondernemingen als SITA, Portena, Koopman, Geodis, Van Uden, UPS, Peter Appel, Simon Loos en Knap. Poortacties zijn er geweest bij Albert Heijn, Kuehne en Nagel, Jumbo, c1000, Bakkersland, en de Rotterdamse havens. Enkele werkgevers hebben inmiddels een overeenkomst getekend om 3 procent loonsverhoging te betalen. Zij blijven verder gevrijwaard van vakbondsacties.