Clicky


Chauffeurs overhandigen aan TLN ruim 8.700 petities tegen verdringing en voor een beter loon

Chauffeurs overhandigen aan TLN ruim 8.700 petities tegen verdringing en voor een beter loon
10-09-2014 09:41 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

ZOETERMEER - Vanochtend heeft een groep chauffeurs, leden van FNV Transport en logistiek, 8753 handtekeningen tegen verdringing en voor een beter loon in de transport en logistiek overhandigd aan transportwerkgeverskoepel TLN. Het cao-overleg tussen de vakbonden en de werkgevers in de Transport en Logistiek, 140.000 werknemers, zit al maanden muurvast. Vandaag is er sinds maanden weer een eerste gesprek tussen TLN en vakbonden.

Egon Groen, vakbondsbestuurder FNV Transport en logistiek: “Met de ruim 8700 handtekeningen laten de chauffeurs helder zien dat ze de verdringing en uitholling van hun vak niet meer pikken. Het is een helder signaal aan hun werkgevers om nou eens in beweging te komen en er wat aan te doen.”

FNV Transport en logistiek wil vandaag in het gesprek met TLN bereiken dat de werkgevers in de transport en logistiek het 10-puntenplan van de chauffeurs gaan steunen tegen verdringing en voor een beter loon. In het 10-puntenplan staat onder andere dat opdrachtgevers ook aansprakelijk zijn voor het naleven van de cao en voor het naleven van de regels waaronder buitenlandse vervoerders in Nederland werk mogen verrichten.

Groen: “Opdrachtgevers zijn op dit moment de enigen die profiteren van de oneerlijke concurrentie door schijnconstructies. Die concurrentie gaat over de rug van Nederlandse én buitenlandse werknemers en ik vermoed dat de besparing voor het grootste deel verdwijnt in de zakken van de opdrachtgevers. Chauffeurs zijn dit meer dan zat.”

Er dient bovendien een sluitende administratie te zijn van de ritten die buitenlandse vervoerders in Nederland uitvoeren. Ook wil de bond dat de opdrachtgevers verantwoordelijk zijn voor de naleving van de regels voor ritten van buitenlandse vervoerders en dat een vervoerder voor ieder voertuig, ongeacht het laadgewicht, een vergunning nodig heeft. Tot slot is het hard nodig dat er een einde komt aan de wildgroei van bureaus, die personeel ter beschikking mogen stellen in de transportsector.

De chauffeurs hebben de handtekeningen onder meer opgehaald bij collega’s langs de weg, de IKEA, Albert Heijn, het Kruidvat, Jumbo, C 1000 en ondernemingen als SITA, Portena, Koopman, Geodis, Van Uden, UPS, Peter Appel, Simon Loos en Knap.  Deze week hielden chauffeurs onder andere poortacties bij de Albert Heijn distributiecentra in Zaandam en Geldermalsen.