Clicky


De Jong Trucks & Trailers: uitschuiven van 16,5 naar 25,25 meter

De Jong Trucks & Trailers: uitschuiven van 16,5 naar 25,25 meter
29-08-2014 13:49 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

VUREN - Na meer dan twee jaar ontwikkeling brengt De Jong Trucks & Trailers uit Vuren een volledig nieuw concept containerchassis op de markt. Ingeschoven blijft de combinatielengte binnen de 16,5 meter en uitgeschoven ontstaat een LZV van 25,25 meter. Cees de Jong: "Dit chassis biedt alle voordelen van een LZV en een deelbaar containerchassis. De constructie hebben we met verschillende patenten beschermd. We zochten naar maximale flexibiliteit voor de klant, gemakkelijke bediening en onderhoudsvriendelijkheid. Dit chassis heeft het allemaal."

Geen simpele opgave

Cees: "We hebben keer op keer delen moeten veranderen om tot deze trailer te komen. Eerst moest het natuurlijk werken, maar vervolgens hebben we de constructie simpeler en gebruiksvriendelijker gemaakt. Ook hebben we veel gedaan om aan alle wettelijke eisen te kunnen voldoen. Dit chassis heeft geen ingewikkelde, kwetsbare hydraulische of pneumatische systemen voor het uitschuiven. We hebben het chassis al aan een paar klanten gedemonstreerd. Zelfs mensen, die iedere dag met containers rijden staan verbaasd, dat het allemaal past. Het was een enorme uitdaging, maar het resultaat werkt."

Hoe werkt het?

Het voorste deel van het chassis is een 2-assig 20 ft chassis met 10-tons assen. In het chassis zit een koker waar een 1-assige dolly in gestoken wordt. Het achterste deel is een 3-assig multifunctioneel chassis met een 27-tons asstel.  Dit chassis is ingeschoven extreem kort. De hoofdligger is 2 x uitschuifbaar om in LZV stand een 40 ft container te kunnen laden. Cees: "Het ziet er ingewikkeld uit, maar je kunt nu ieder, van 1 x 20 ft tot LZV lengte combineren met één chassis. Bovendien is de gewichtsverdeling optimaal."

Meerprijs in één jaar terug verdiend

Cees: "De technische uitdagingen waren groot. En we moesten zorgen om met een concurrerende prijs en een laag leeg gewicht uit te komen. De definitieve versie zal zo rond de 10 ton wegen, misschien iets minder. Het chassis is erop berekend om ook bij vervoer van zware 20 ft containers met een 2-assige trekker te kunnen rijden. In veel gevallen zal de vervoerder de meerprijs ten opzichte van een deelbaar chassis in één jaar terug verdienen."

Dit chassis is de logische volgende stap in de ontwikkeling van trailers voor containervervoer.