Clicky


119. Zelfrijdende truck(chauffeur)

119. Zelfrijdende truck(chauffeur)
19-08-2014 10:59 | Columns | auteur De Redactie

Al jaren zijn de autobouwers van deze wereld bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Dat ontwikkelen gebeurde een beetje buiten het zicht van de gemiddelde automobilist/weggebruiker/ mens. Er zijn nu eenmaal belangrijker dingen in de wereld of ons dagelijks leven dan technische snufjes die u en ik voornamelijk uit science fiction boeken en films kennen.

Zelfrijdende auto’s? Het zal wel. Tot vandaag, 16 augustus 2014, ik in het Algemeen Dagblad een artikel las van autojournalist Niek Schenk. Hij beschrijft hoe het personenautomerk Volvo in 2017 een proefproject met zelfrijdende auto’s start. In het blad Autoweek gaat deze Vriend van de Auto, ook wel Auto-maat genoemd, verder in op verleden, heden en toekomst van de robotauto’s.

En al zit ik hier niet om het AD of de AW te promoten; lees die artikelen maar eens. Heel interessant. Vooral ook omdat ik, amper een maand hiervoor, op televisie een item zag over de Future Truck 2025 van Mercedes-Benz; een zelfrijdende vrachtauto. Dat is meer in mijn straatje. ‘De Vrachtauto’ en alles wat daar omheen zwerft kan altijd op mijn warme belangstelling rekenen en ‘De Personenauto’ slechts op mijn koude, hooguit lauwe belangstelling.

Maar weer terug naar de zelfrijdende vrachtauto. In de promofilm van Mercedes is te zien hoe de chauffeur, rijdend op een snelweg, het stuur loslaat, zijn stoel een stukje draait en vervolgens op zijn gemak met een laptop of tablet aan de slag gaat. Allemaal heel relaxed. Goed, de opnames zijn gemaakt op een afgesloten, want nog in aanbouw zijnd stuk snelweg, de andere auto’s op deze weg zijn allemaal Mercedessen, maar het gaat om het idee. De truck houdt zelf voldoende afstand en ruimte rondom tot alle andere voertuigen en bepaald helemaal zelf de juiste plaats op de weg, op de goede rijstrook. Fantastisch om te zien, echt waar.

Alleen heb ik een beetje moeite met de redenen van het ontwikkelen van deze robotauto’s. Eén van die redenen zou zijn dat het dan op de lange stukken wat minder saai zou zijn als je tijdens het rijden wat anders zou kunnen doen. Saai? Wat nou saai? Sinds wanneer is een lang stuk auto rijden saai? Sowieso ben ik dan bezig met het verkeerstechnische aspect van het autorijden: opletten dat er niemand tegen mij aanrijdt, of ik tegen hun. Ik moet in de gaten houden waar ik heen moet om op de plaats van bestemming te komen en dan wil ik, en dat is het leukste van die lange ritten, ook de omgeving nog in mij opnemen. Zelfs wanneer ik iedere dag het zelfde lange traject rij, zie ik telkens toch weer wat nieuws.

’s Nachts en bij mist is het nog veel leuker: dan zie ik zo weinig van de omgeving dat mijn fantasie spontaan op hol slaat en ik kastelen, ravijnen, bergen en andere prachtige vergezichten verzin. Wat nou: saai? Saai zit tussen de oren, en toevallig niet tussen die van mij.

Een andere reden die in een van de verhalen naar voren kwam: tijdens het automatische rijden kan de vrachtwagen chauffeur via zijn of haar communicatiemiddelen belangrijke(re) zaken regelen zoals het boeken van de boot of trein, aanmelden van de container bij de rederij en terminal, en de ritplanning doen.

Volgens mij begeef ik mij met al dat regelen op het pad van de planner, of dat van de accountmanager. Zij regelen het werk en alles wat daar bij komt: boekingen, laad- en lostijden, en zeker de ritplanning; niet ik. Gezien het grote aantal boot- en treinvervoerders en containerterminals, met allemaal hun eigen manier van werken en hun eigen aparte regeltjes is het voor één persoon niet te doen om dat vanuit een rijdende auto te doen: zo lang zijn die ‘saaie’ stukken nou ook niet. En dan zouden alle planners en andere regelneven- en nichten werkloos worden.

Ikzelf zou geen vrachtwagenchauffeur meer zijn, maar volgens Wolfgang Bernhard, bij Daimler verantwoordelijk voor Mercedes-Benz trucks & bussen, ben ik dan Transportmanager. Het is natuurlijk het begin van het einde. Eerst de zelfrijdende vrachtauto, daarna de zelf lossende truck, en dan de auto zonder chauffeur. Maar dat wil ik helemaal niet! Ik wil zelf sturen, zelf beslissen! Een vrachtwagenchauffeur zonder vrachtauto is als langlaufen zonder ski’s (Nordic walking), of Nordic walking zonder stokken (wandelen) of, in dit tijdperk van alles wire-less: draadloos flossen.