Clicky


Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 20 1]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 20 -1]
01-08-2014 09:52 | Transport | auteur De Redactie

ZWAAGWESTEINDE - Na een aantal maanden van stilstand hervatten we, op veler verzoek, de rubriek 'Wie kent deze vrachtwagen nog?'. We behandelen elke maand een vrachtwagen(merk) uit vervlogen tijden. Wat waren de ervaringen van de vrachtwagenchauffeurs van weleer met deze vrachtwagens?

Ford introduceerde in 1975 de Transcontinental, een truck bedoelt voor het zware internationale werk in Europa. Een markt waar Ford nog niet eerder actief was.

De cabines werden gekocht bij Berliet, de motoren (met vermogens tussen de 290 en 350pk) bij Cummins en de versnellingsbakken bij Eaton. Alle andere onderdelen waren van Ford zelf. De Transcontinental werd aanvankelijk in Amsterdam gebouwd. In 1980 verplaatste Ford de produktie naar de Foden fabriek in Engeland waar de laatste in 1983 van de band rolde. In totaal zijn er ruim 8.700 Transcontinentals gebouwd, waarvan ruim 8.000 in Amsterdam.

Hoewel het een, voor die tijd, geavanceerde truck was met sterke motoren, werd de Transcontinental nooit echt een verkoopsucces. Vandaag de dag zijn Transcontinentals zelfs zeldzame trucks.

Heeft u nog in een Ford Transcontinental gereden? Wat was uw ervaring? Wat vindt u typisch voor de Transcontinental? Heeft u nog leuke, mooie foto's van de Transcontinental waarin u gereden heeft? Alle anekdotes en (rechtenvrije!) foto's zijn welkom! Wij bundelen alle reacties en zullen deze publiceren in deel 2 op vrijdag 15 augustus

U kunt uw foto's en anekdotes insturen vóór 13 augustus naar: redactie@transport-online.nl

Auteur: Leonard Looijenga