Clicky


Slechte advertentiemarkt speelt TMG parten

Slechte advertentiemarkt speelt TMG parten
01-08-2014 09:47 | Bedrijfsresultaten | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in de eerste zes maanden van het jaar twaalf procent minder verdiend met advertentieverkoop. Mede hierdoor kwam het bedrijf nipt in het rood terecht. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het uitgeefconcern, eigenaar van De Telegraaf, Metro en Sky Radio.

De omzet uit de oplagen van de TMG-kranten daalde met bijna vier procent. De totale omzet van de uitgever daalde hiervoor in het eerste halfjaar met vijf procent tot 268 miljoen euro. Doordat het bedrijfsresultaat met twintig procent daalde en door het verlies op de verkoop van een aantal onderdelen, resteerde onder de streep een verlies van drie ton. Een jaar eerder werd nog een winst geboekt van 14,3 miljoen euro.

Bij de landelijke media van het concern was zelfs sprake van een daling met een kwart van de reclame-inkomsten. Vooral nationale merken kozen minder vaak voor de kolommen van De Telegraaf, Metro en het verdwijnende Spits om hun boodschap aan de man te brengen. TMG verdiende wel zeven procent meer uit digitale advertenties, vooral met de website van De Telegraaf.

Om de alsmaar dalende oplage- en advertentie-inkomsten op te vangen snijdt TMG in de kosten. Volgens topman Geert-Jan van der Snoek ligt dat programma met een daling van vijf procent van de bedrijfslasten voor op schema. Hierdoor is een deel van de lagere inkomsten in de eerste zes maanden opgevangen. Het concern heeft ook geïnvesteerd in de oplagen, vooral digitaal. Onder meer het weggeven van een iPad Mini bij De Telegaaf zal echter pas later in het jaar tot resultaten leiden.

TMG ziet de omstandigheden voor de mediawereld nog niet verbeteren. Doorlopende kostenreducties blijven daarom 'onderdeel van de bedrijfsvoering'. (Novum)