Clicky


Dow Jones verliest driehonderd punten

Dow Jones verliest driehonderd punten
31-07-2014 23:55 | Financieel | auteur De Redactie

AMSTERDAM - De Dow Jones Index heeft donderdag meer dan driehonderd punten verloren. Beleggers maken zich zorgen over het dreigende Argentijnse faillissement en verdere escalatie van de conflicten tussen Rusland en Oekraïne en tussen Israël en Hamas. De donderdag gepubliceerde bedrijfscijfers vielen ook niet in goede aarde.

De Dow Jones Index sloot 1,9 procent lager op 16.563,95 punten, terwijl de breder samengestelde S&P 500 twee procent prijs gaf en uitkwam op 1.930,69 punten. Technologiebeurs Nasdaq sloot 2,1 procent lager op 4.369,77 punten.

Analisten vrezen de impact van de woensdag mislukte onderhandelingen met Argentinië. Als het land inderdaad voor de tweede keer in dertien jaar in gebreke blijft, worden veel beleggers getroffen. Zorgen zijn er verder over de impact van de sancties voor Rusland voor met name de kleinere Europese economieën.

Oliegigant Exxon Mobil rapporteerde over het afgelopen kwartaal op jaarbasis een scherpe stijging van de nettowinst met 28 procent naar 8,9 miljarddollar. De omzet steeg met krap vijf procent. Het aandeel sloot niettemin ruim vier procent lager.

Mastercard, waarvan het aandeel 2,3 procent lager koerste, rapporteerde over het afgelopen kwartaal een omzetstijging van 13,4 procent. Dat resulteerde in een stijging van de nettowinst op jaarbasis van 9,8 procent naar 931 miljoen dollar. De creditcardmaatschappij kreeg een duwtje in de rug door positieve wisselkoerseffecten.

Multinational Colgate-Palmolive (-4,1 procent), producent van onder meer persoonlijke verzorgingsproducten, zag de omzet in het afgelopen kwartaal op jaarbasis nipt stijgen naar 4,35 miljard dollar. De nettowinst steeg op jaarbasis met twee procent naar 622 miljoen dollar.

Vrijdag staat het banenrapport, dat wordt beschouwd als 's werelds belangrijkste macrocijfer, op de agenda. Verder krijgen beleggers inzicht in de gemoedstoestand van de Amerikaanse consument door de vrijgave van het consumentenvertrouwen, gemeten door de Universiteit van Michigan. (Novum/ABM FN)