Clicky


ING: 'Truckjaar' 2013 maakt plaats voor 'trailerjaar' 2014

ING: 'Truckjaar' 2013 maakt plaats voor 'trailerjaar' 2014
30-07-2014 09:47 | Financieel | auteur De Redactie

AMSTERDAM - De Nederlandse truckmarkt valt dit jaar fors terug. De afzet daalt naar verwachting ruim 20% tot een kleine 10.000 trucks. Met de fiscaal gedreven eindspurt van eind 2013 hebben wegtransporteurs veel voor 2014 geplande investeringen in nieuwe Euro VI-trucks naar voren gehaald. Zonder deze verstoring zou de afzet juist 5% tot 10% hoger uit zijn komen ten opzichte van vorig jaar. Terwijl de truckmarkt een logische correctie doormaakt, laat de trailerafzet dit jaar naar verwachting een groei van zeker 15 procent zien. Dit wijst erop dat er na een 'truckjaar' onder investeerders nu sprake is van een 'trailerjaar'.

Truckafzet: fiscale terugval maar onderliggende groei

In de eerste helft van 2014 is de Nederlandse afzet van trucks met 19 procent teruggevallen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar was de daling met 45 procent nog veel forser. Toch is het onderliggende beeld aanzienlijk positiever, omdat de subsidie en de mogelijkheid tot vrijwillige afschrijving ertoe hebben geleid dat er in december 2013 bijna drie keer zoveel trucks op kenteken gezet dan een jaar eerder. Voor 2014 blijft de verwachting dat de geschoonde afzet een daling van ruim 20 procent tot een kleine 10.000 vertonen, maar wanneer we de naar voren gehaalde afzet corrigeren komt het totaal juist 5 tot 10 procent hoger uit.

Europese markt herstelt matig, maar niet overal

Europabreed (EU) is de truckafzet in de eerste helft van 2014 met 3 procent gegroeid. Hiermee wordt het herstel van vorig jaar (+6%) gematigd voortgezet. Ook in de buurlanden België en Duitsland is herstel zichtbaar. Opvallend is dat de Franse afzet achterblijft, terwijl de Spaanse markt van ver komt, maar nu fors aantrekt. Dit sluit in grote lijnen aan bij het economisch beeld in die landen. De truckafzet in het Verenigd Koninkrijk daalt dit jaar (j.o.j.) het sterkst. Naast de vroege economische verbetering heeft dit hier juist te maken met het nog grootschalig aanschaffen van Euro V-trucks in 2013, in verband met de hogere aanschafprijs van Euro VI-modellen.

Trailerafzet veert flink op

Dat de aandacht van bedrijven na 2013 dit jaar meer naar de trailermarkt zou verschuiven lag voor de hand. Toch heeft de afzetgroei de verwachting nog overtroffen. Dit is deels verklaarbaar door een aanmerkelijk groter dan verwachte uitgestelde vraag. De investeringen lagen immers al vijf jaar op een relatief jaar niveau. Bovendien zijn verhuurders weer gaan investeren, wat een groot effect heeft.

De afzet groeide in het eerste half jaar met circa 24 procent naar 5.850 trailers. Hoewel de afzetstijging in de tweede helft lager zal zijn, verwachten we dat de groei over het hele jaar met totaal 10.000 - 10.500 trailers niettemin zeker 15 procent hoger zal uitkomen. Ook in de eerste helft van dit jaar zien de grote trailerbouwers Schmitz en Krone hun marktaandeel toenemen. Krone realiseert zelfs een aandeel van 31 procent tegenover 27 procent vorig jaar.

Foto's

  • Blijleven Transport
    Blijleven Transport
  • Blijleven Transport
    Blijleven Transport
  • Blijleven Transport
    Blijleven Transport
  • R. van Heur
    R. van Heur