Clicky


FNV Bondgenoten opent OV-meldpunt werkverdringing

FNV Bondgenoten opent OV-meldpunt werkverdringing
24-07-2014 15:26 | Arbeidsvoorwaarden | auteur De Redactie

FNV Bondgenoten gaat de strijd aan met de toenemende verdringing van betaalde banen in het stads-, streek- en (contract)taxivervoer door de inzet van onbetaalde vrijwilligers of uitkeringsgerechtigden. Deze tendens vormt een directe bedreiging voor werknemers met een reguliere baan.

De bond roept leden en niet-leden op voorbeelden van werkverdringing te melden bij een speciaal hiervoor geopend meldpunt: www.meldpuntwerkverdringing.nl

FNV Bondgenoten grijpt drie praktijkvoorbeelden aan ter illustratie van de problematiek:

  1. Elf gemeenten en twee taxibedrijven in Twente laten jongeren met behoud van uitkering werkervaring opdoen. De consument betaalt in deze Smartcab een starttarief van 2,80 euro en vervolgens 1 euro per kilometer. Dat is fijn voor de klant, want 60 procent goedkoper dan een gewone taxi, maar een vervelende bedreiging voor andere taxibedrijven die gewoon met betaald personeel werken.
  2. In Limburg loopt momenteel een pilot met zogenoemde Wensbussen die worden ingezet in afgelegen gebieden. Deze bussen worden gereden door vrijwilligers. Het plan was ook mensen met een WW-uitkering in te zetten, maar hier heeft het UWV een stokje voor gestoken. De Wensbussen gaan deel uitmaken van de nieuwe concessie in Limburg per 2016.
  3. In Assendelft Zuid rijdt een Buurtbus die bestuurd wordt door vrijwilligers en mensen met een uitkering. De Buurtbus vervangt een bestaande lijn die door de gemeente is geschrapt.

Alternatief

Volgens de bond zijn er betere alternatieven voor handen waarbij wél betaalde banen worden gehandhaafd. Waarom zouden bijvoorbeeld re-integrerende zieke werknemers niet kunnen worden ingezet op buslijnen of taxidiensten waar relatief weinig passagiersaanbod is?

FNV Bondgenoten vindt het de taak van de overheid om openbare voorzieningen, waarvan vooral de zwakkeren in de samenleving gebruik maken – zoals stads-, streek- en taxivervoer  – in stand te houden. Het stoort dat er vooral gesneden wordt in het openbaar vervoer in de buitengebieden, waar het aanbod van zowel vervoersmogelijkheden als van betaalde banen toch al gering is. Dat reguliere banen van vakbekwame bus- en taxichauffeurs vervolgens worden overgenomen door doorgaans minder ervaren vrijwilligers en uitkeringsgerechtigden, draagt niet bij aan de continuïteit, kwaliteit en veiligheid van het openbaar vervoer.

De bond wordt steeds vaker geconfronteerd met werknemers die hun baan verliezen maar hun werk later gedaan zien worden door vrijwilligers. Ook ontvangt de bond in toenemende mate klachten van uitkeringsgerechtigden die onder het mom ‘werkervaring opdoen’ verplicht worden met behoud van uitkering werkzaamheden in een reguliere functie te gaan verrichten. De bond roept daarom medewerkers uit deze sectoren én uitkeringsgerechtigden op eveneens voorbeelden van werkverdringing te melden.