Clicky


ING: Binnenlandse transport en logistiek trekt eindelijk aan

ING: Binnenlandse transport en logistiek trekt eindelijk aan
22-07-2014 09:29 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Voor herstel was de transport- en logistieksector de afgelopen jaren afhankelijk van internationale logistieke markt. Hier komt verandering in. Terwijl internationaal de groei tijdelijk vertraagt, trekt de binnenlandse vraag na jaren kwakkelen en krimp eindelijk aan. Over heel 2014 komt de volumegroei naar verwachting uit op 1,6% bij een 2% hogere omzet. Dit zorgt voor de broodnodige verbetering van de financiële positie van bedrijven, hoewel zwakke prijsontwikkeling blijft zorgen voor kwetsbaarheid. Logistieke ondernemers zijn daarmee positiever, maar nog niet optimistisch.

Binnenlands herstel vooral gunstig voor wegtransporteurs

De verbetering van de thuismarkt werkt sectorbreed door in transport en logistiek, maar pakt vooral gunstig uit voor het steeds nationaler gerichte wegtransport. Hier gaat de druk door het volumeherstel nu enigszins van de ketel. Het bereikte keerpunt van de bestedingen in de detailhandel werkt positief door, maar minstens zo belangrijk voor transport is dat de bouwproductie dit jaar weer toeneemt. Deze sector is immers goed voor maar liefst 36% van het Nederlandse wegvervoer. Nadat de omzet van wegtransporteurs in 2013 nog 1% daalde, is de verwachting dat hierop dit jaar 2% groei wordt gerealiseerd.   

Relatief sterke groei in warehousing

De afgelopen kwartalen heeft warehousing (opslag) binnen transport en logistiek de grootste omzetgroei laten zien. Dit is voor een deel te danken aan de tarieven, die zich een stuk gunstiger dan gemiddeld ontwikkelen. Maar ook het volume neemt toe. Deels valt de groei te verklaren door het economisch herstel, maar opslag is ook structureel een groeimarkt. Zo profiteren logistieke bedrijven van uitbesteding door retailers en gaan ze de concurrentie met groothandels aan. 

Binnentankvaart heeft last van ongunstige ontwikkelingen op de energiemarkt

Niet overal in de sector transport en logistiek stijgt dit jaar de omzet. Net als in de rest van de binnenvaart en de zeevaart kampt de binnentankvaart met overcapaciteit, die de markt negatief beïnvloed. De tankvaart kent een eigen dynamiek en wordt vooral gedomineerd door de wereldwijde energiemarkt. Een samenloop van ongunstige ontwikkelingen op de (minerale) oliemarkt en in de raffinagesector zorgt ervoor dat het beeld is verslechterd en de omzet hier dit jaar terugloopt.

Financiële positie verbetert, maar blijft fragiel

Financieel is de positie in de transport- en logistieksector in de eerste helft van dit jaar enigszins verbeterd, maar grote verschillen naar bedrijfsgrootte en deelmarkt blijven. Vooral de kasstroom verbeterde, nog niet de winst. Machiel Bode, Sectormanager Transport en Logistiek: ‘In deze fase komt het aan op operational excellence en het aanbieden van de juiste dienstverlening op basis van de juiste prijs. Dit vraagt focus op de markt en op de klanten en hun werkelijke behoefte. Van daaruit moeten bedrijven het juiste businessmodel kiezen’.