Clicky


Frankrijk: 30.000 euro boete en 1 jaar gevangenisstraf voor rusten in cabine - UPDATE

Frankrijk: 30.000 euro boete en 1 jaar gevangenisstraf voor rusten in cabine - UPDATE
16-07-2014 14:02 | Buitenland | auteur De Redactie

PARIJS - Frankrijk heeft deze week een wet aangenomen die chauffeurs verbiedt hun wekelijkse rust in het voertuig te maken. De Franse wetgeving is een nationale vertaling van de Europese rij- en rusttijden regelgeving. Op overtreding staat de chauffeurs of zijn of haar werkgever een boete van 30.000 Euro en 1 jaar gevangenisstraf te wachten. TLN is van mening dat deze strafmaat  alle proporties te buiten gaat. "Het laat wederom zien dat Nederlandse chauffeurs in toenemende mate vogelvrij zijn in Frankrijk", vindt de organisatie.

'Absurde strafmaat'

De Franse wetgeving is een nationale vertaling van de Europese rij- en rusttijden regelgeving. De Europese Verordening die regels stelt voor de rij- en rusttijden van chauffeurs stelt dat de verkorte wekelijkse rust (24 uur) in het voertuig mag worden doorgebracht. Hieruit wordt vervolgens geconcludeerd dat de normale wekelijkse rust (45 uur) derhalve niet in het voertuig mag worden doorgebracht.

"TLN staat voor een uniforme handhaving van de rij- en rusttijden regelgeving in Europa. De oorspronkelijke doelstelling van deze wetgeving was onder andere het verbeteren van de verkeersveiligheid, het zorgen voor eerlijke concurrentieverhouding en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de chauffeur. Een boete van maximaal 30.000 euro en zelfs een jaar gevangenisstraf opleggen voor het doorbrengen van de nacht in de cabine van een vrachtauto, die daar volledig voor is ingericht, is echter volslagen absurd."

Verschillende interpretaties binnen EU

"Bovendien is het volstrekt onwenselijk dat Lidstaten de wetgeving verschillend interpreteren. De meeste EU landen handhaven niet op een dergelijke overtreding. Alleen Frankrijk en België hebben vooralsnog de rust in de cabine als speerpunt gedefinieerd. Waarbij Frankrijk de kroon spant als het gaat om beboeting. De verschillen in interpretatie, maar überhaupt handhaving zorgt voor veel onzekerheid bij ondernemers. TLN heeft daarom Brussel opgeroepen om te interveniëren. TLN roept haar leden op om concrete voorbeelden van boetes in Frankrijk te melden om de juridische mogelijkheden door TLN te laten verkennen", aldus TLN.

"Nu wordt er gehandhaafd is het weer niet goed"

Edwin Atema van FNV Bondgenoten denkt niet dat er een heksenjacht op buitenlandse chauffeurs zal komen. "Frankrijk heeft deze wet ingevoerd om sociale dumping tegen te gaan. Ik denk niet dat men bang hoeft te zijn dat massaal Nederlandse chauffeurs beboet worden. Dit is puur gericht tegen sociale dumping."

"Het is opvallend dat TLN gisteren in de Volkskrant oproep tot 'handhaving, handhaving, handhaving' en nu wordt er gehandhaafd en is het weer niet goed. TLN wil opheldering van de EU. Maar dit is juist handhaving van de EU-wetgeving", aldus Atema.

"Als men op deze manier in Nederland ook zou handhaven waren we binnen drie weken van het sociale dumping probleem af. Sluit slavendrijvers maar op!", voegt Atema tot slot toe.