Clicky


Costa Concordia moet maandag weer drijven

Costa Concordia moet maandag weer drijven
12-07-2014 14:24 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Als het weer mee zit wordt de kust van het Italiaanse eilandje Giglio maandag eindelijk ontdaan van de Costa Concordia. Het cruiseschip, dat twee jaar geleden ten onder ging, moet dan weer zelfstandig gaan drijven. Later wordt het schip afgesleept naar Genua, waar het wordt gesloopt. Voor veel mensen vormt het wrak van de Costa Concordia een pijnlijke herinnering.

De Costa Concordia voer in januari 2012 met ruim vierduizend opvarenden langs de Toscaanse kust toen het op de rotsen liep. Het schip kantelde en zonk gedeeltelijk en 32 mensen kwamen om. Volgens Italiaanse justitie werd het ongeluk veroorzaakt door kapitein Francesco Schettino, die het schip te dicht langs de kust liet varen.

Het bergen van de Costa Concordia bleek een gecompliceerde operatie, de bergers spreken zelfs van de grootste bergingsoperatie ooit. Sinds het eerste stuk rots uit de romp werd verwijderd, maandag exact twee jaar geleden, zijn honderden miljoenen euro's uitgegeven.

Na grondige voorbereiding en planning werd het schip gestabiliseerd met ankers in de zeebodem. Vervolgens kon begonnen worden met het takelen, een dagen durend zenuwslopend proces. Met luchtzakken, pontons en computergestuurde kranen slaagden de bergers er afgelopen september het schip in een stuk overeind te hijsen. Sindsdien is gewerkt aan de installatie van nog meer pontons waarmee de Costa Concordia weer zelfstandig kan drijven.



De bergers verwachten maandag te beginnen met het wegpompen van water, waardoor het schip weer moet gaan drijven. Of dat maandag gaat lukken blijkt zondag pas, als er een betrouwbaardere weersvoorspelling ligt.

Voor de bergingsoperatie, die begon op 21 april 2012, zijn zo'n vijfhonderd mensen dag in dag uit, dag en nacht aan het werk geweest. Er werden duikers en ingenieurs ingezet uit 21 landen. Ze zijn bijgestaan door zo'n dertig schepen. Het oorspronkelijke geschatte budget van 74 miljoen euro is ruim overschreden. In totaal komen de kosten waarschijnlijk op dik een half miljard.

Kapitein Schettino is aangeklaagd wegens doodslag en het voortijdig verlaten van het schip. Schettino is de enige verdachte in de zaak en beweert dat niet goed functionerende generatoren en de gebrekkige training van de bemanning aan de tragedie hebben bijgedragen. (Novum)