Clicky


VDO breidt functionaliteit digitale tachograaf uit conform nieuwe regelgeving

VDO breidt functionaliteit digitale tachograaf uit conform nieuwe regelgeving
09-07-2014 16:59 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

FRANKFURT - De eisen die autoriteiten aan de digitale tachograaf stellen, groeien. In de nabije toekomst zullen tachografen de autoriteiten helpen om doorstroming en verkeersveiligheid te optimaliseren en ze zullen voertuigcontroles langs de weg gemakkelijker en sneller maken. Dit jaar is nieuwe wetgeving van kracht geworden in de EU en Rusland, Turkije volgt op korte termijn.

"We hebben de nieuwe regels per land nauwkeurig in kaart gebracht en werken aan adequate oplossingen," zegt Dr. Michael Ruf, Hoofd van de afdeling Commercial Vehicles & Aftermarket bij Continental. "Bovendien biedt ons merk VDO sinds lange tijd al een aantal van de technologieën die de EU inmiddels vereist."

EU-verordening 165/2014: Intelligente tachografen vergemakkelijken wegcontroles

In de komende jaren zal de EU intelligente tachografen gaan inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren. De details van dit besluit zijn opgenomen in de nieuwe Verordening 165/2014 betreffende tachografen in het EU-wegvervoer. De verordening beveelt aan dat toekomstige digitale tachografen drie nieuwe functies bevatten: een ITS-interface (Intelligent Transport Systems), een DSRC-interface (Dedicated Short Range Communication) en GNSS-integratie (Global Navigation Satellite System).

Met deze nieuwe functionaliteiten streeft de EU twee hoofddoelen na. Op de eerste plaats moeten tachografen bij wegcontroles een gedefinieerde set aan data remote naar de controlerende instanties kunnen zenden. Dit zal de effectiviteit van de voertuigcontroles vergroten en de verkeersdoorstroming verbeteren. Op de tweede plaats moet het mogelijk zijn voor chauffeurs om snel en effectief aan te kunnen tonen als zij voldoen aan de regels voor rij- en rusttijden. Zo zullen de wegcontroles slechts een minimaal oponthoud betekenen.

ITS-interface verbindt voertuigen en autoriteiten

Een ITS-interface verbindt een digitale tachograaf aan externe ITS-toepassingen door middel van communicatie op afstand. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om specifieke, geanonimiseerde data - zoals resterende rijtijden - door te sturen. Deze data kan nuttige informatie opleveren voor onder andere verkeersplanning en -controle, optimalisatie van de verkeersstromen en het optimaal benutten van aanwezige parkeercapaciteit. "De tachograaf van morgen heeft een ITS-interface," geeft Ruf aan.

VDO voert al enige tijd de DTCO SmartLink, een handzame connectiviteitsmodule die is gekoppeld aan de digitale tachograaf (DTCO). De SmartLink stuurt de tachograafdata (lokaal) door naar een smartphone via Bluetooth. "Onze Smartlink-technologie kunnen we aanpassen zodat het voldoet aan de toekomstige eisen van de EU," legt Ruf uit.

Mobiele datatransmissie maakt voorselectie van voertuigen mogelijk

De EU is voornemens voertuigcontroles efficiënter te maken door de toevoeging van een DSRC-interface in digitale tachografen. Controlerende instanties krijgen hiermee op afstand toegang tot data van de bestuurderskaart; deze data wordt tijdens het rijden in enkele seconden overgezonden. Voertuigen met data die manipulatie of misbruik suggereert, kunnen zo effectief worden gecontroleerd. "De DSRC-interface kan ook worden ingezet voor andere nuttige functies, zoals de overdracht van tolgegevens of wegen aan boord," vertelt Ruf. "Deze extra functies kunnen bestuurders en controleurs waardevolle tijd besparen."

Registratie voertuigpositie om de drie uur

Tot nu was het enkel verplicht om via de tachograaf de begin- en eindtijd van elke reis vast te leggen, plus het landensymbool. Om snellere controle van overtredingen mogelijk te maken, voorziet de nieuwe EU-verordening in de opname van GNSS-technologie in tachografen. Dit maakt het mogelijk dat de digitale tachograaf de voertuigpositie registreert aan het begin en einde van de werktijd en na elke drie uur rijtijd.

Digitale tachograaf vanaf heden verplicht in Rusland; Turkije baseert regels op aanpak EU

Met ingang van 1 april 2014, moeten wagenparken die op Russisch grondgebied actief zijn, worden uitgerust met digitale tachografen die voldoen aan de nationale eisen. Een speciale verordening in de regelgeving stelt dat de digitale tachograaf tevens moet beschikken over een CIPD-module (Cryptographic Information Protection Device) die voor wegcontroles relevante gegevens opslaat. "Omdat we als Continental samen met een lokale partner produceren in Rusland, kunnen we onze klanten snelheid, lokale service en kwalitatief hoogwaardige producten aanbieden", zegt Ruf.

Turkije gaat ook nieuwe regelgeving hanteren voor voertuigen die opereren in het land. Data voor de invoering zijn nog niet definitief vastgesteld, echter de Turkse richtlijnen zullen gebaseerd zijn op de nieuwe EU-regelgeving, en de vereiste functionaliteit voor tachografen op de Turkse markt zijn vergelijkbaar met die in Europa. Daardoor zullen er slechts kleine aanpassingen nodig zijn.

Ruf: "We zullen klaarstaan om onze Turkse klanten tijdig te voorzien van de juiste tachografen en zorgen voor de best mogelijke ondersteuning gedurende de levensduur," zegt Ruf. "Onze klanten kunnen op ons rekenen. We houden de regelgeving nauwlettend in de gaten, passen onze producten dienovereenkomstig aan en leveren bedrijven de service die ze nodig hebben."