Clicky


Nieuwe Scania 450 pk motor met alleen SCR

Nieuwe Scania 450 pk motor met alleen SCR
03-06-2014 10:52 | Scania | auteur De Redactie

SÖDERTALJE - Scania breidt haar toch al omvangrijke serie Euro 6 motoren nu weer verder uit. Iedereen die 450 pk nodig heeft - en vooral transporteurs met aanhangercombinaties die lange afstanden rijden - heeft nu de keus uit twee versies van Scania’s bekende 13-liter 450 pk motor. In de nieuwste configuratie is de motor alleen voorzien van de SCR-nabehandelingstechnologie. Hierdoor verwacht Scania dat deze motor wel eens de grote favoriet zou kunnen worden voor internationale transportbedrijven, voor wie lage verbruikscijfers de hoogste prioriteit hebben.

“Na het grote succes van onze 410 pk versie van de 13-liter motor met alleen SCR zijn wij verder gaan zoeken naar mogelijkheden om de complexiteit te verminderen en het dieselverbruik verder te verlagen”, vertelt Joel Granath, hoofd Productmanagement bij Scania trucks. “Het resultaat is dat onze klanten nu keus hebben uit 18 verschillende Euro 6 motoren. Dit biedt hen de unieke mogelijkheid om een aandrijflijn samen te stellen die voor optimale prestaties zorgt, ongeacht de rijcondities of het toepassingsgebied.”

De Scania engineers zijn erin geslaagd om de puzzel op te lossen hoe aan de strenge Euro 6 emissie eisen kan worden voldaan met alleen SCR, ondanks het hoge vermogensbereik. Het gevolg is dat de klant nu nog meer keus heeft, in combinatie met minder ingewikkelde oplossingen. De nieuwe Scania motor – de DC13 147 – heeft geen turbolader met variabele geometrie nodig en ook geen EGR-koeler.

"Net als bij de buitengewoon zuinige 410 pk motor die vorig jaar in de herfst werd geïntroduceerd, is deze krachtbron ideaal. Vooral voor bedrijven die internationaal vervoer in Europa verzorgen die prioriteit toekennen aan een laag brandstofverbruik, maar die niet willen inleveren op het gebied van koppel of rijcomfort”, vervolgt Granath. “Volgens onze eigen berekeningen op basis van een Scania Streamline is de extra brandstofbesparing met deze motor 1% vergeleken met de vorige 450 pk uitvoering die EGR en SCR heeft, maar die voor de rest hetzelfde is”.

Scania introduceert nu een 13-cilinder lijnmotor met 450 pk die met alleen SCR aan Euro 6 voldoet. Deze oplossing zorgt niet alleen voor minder complexiteit, maar ook voor een lager dieselverbruik in de meeste rijcondities, of het nu internationaal transport of andere toepassingsgebieden betreft.

Motoren met alleen de SCR-technologie verbruiken daarentegen wel meer AdBlue. In het geval van Scania ligt het cijfer normaal op gemiddeld 6% van het dieselverbruik, terwijl motoren die voorzien zijn van zowel EGR als SCR normaal met 3% toe kunnen. Transporteurs die hun brandstofcapaciteit willen optimaliseren, hebben bij Scania de keus uit een uitgebreide serie AdBlue-tanks, inclusief speciale oplossingen voor een optimale benutting van de beschikbare ruimte binnen het chassis.

De nieuwe motoruitvoering levert net als zijn voorganger een indrukwekkende trekkracht: het maximumkoppel is maar liefst 2.350 Nm en is al vanaf 1000 omw/min beschikbaar, wat garant staat voor een zeer prettig rijgedrag.

“Wij zijn er van overtuigd dat Scania’s 450 pk motor met alleen SCR op de snelweg een populair werkpaard zal worden,” zegt Granath. “Het is bewezen dat het brandstofverbruik daalt door de toepassing van alleen de SCR-technologie voor de nabehandeling van uitlaatgassen, terwijl ook nog wat gewicht bespaard wordt.”

“Euro 6 klanten die het voordeel hebben dat zij ook op maximaal 100% biodiesel kunnen rijden, zouden ook eens moeten kijken naar de speciaal aangepaste versie van Scania's 450 pk motor. Die maakt gebruik van zowel EGR als SCR, net als voorheen.”