Clicky


FNV Spoor verheugd met concessies voor NS en ProRail

FNV Spoor verheugd met concessies voor NS en ProRail
22-05-2014 16:27 | Algemeen | auteur De Redactie

FNV Spoor is verheugd met de gunning van het hoofdrailnet voor 10 jaar aan NS en de concessie voor het beheer van het spoor (inclusief de Betuweroute) aan ProRail. Wel adviseert de vakbond nogmaals om NS en ProRail onder één holding te plaatsen, omdat deze organisatievorm de directies van NS en ProRail zal dwingen beter samen te werken met elkaar en andere partijen. Met eén holding wordt het belang van de reizigers, goederenvervoerders en niet in de laatste plaats de werknemers, het best gediend volgens FNV Spoor.

Vandaag moeten alle betrokken partijen hun reactie op de concept-ontwerpbeheer concessie en  concept-ontwerpconcessie voor het hoofdrailnet 2015 – 2025 inleveren bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In een reactie op de ontwerpteksten van staatssecretaris Mansveld voor de twee concessies: beheer en vervoer, doet FNV Spoor een aantal aanbevelingen, gebaseerd op ervaringen op de werkvloer.

Opknippen hoofdrailnet zoveel mogelijk beperken

Ook zet de vakbond een kritische kanttekening bij het moment dat de concessie voor NS na 10 jaar afloopt. Staatssecretaris Mansveld spreekt over “gelijk speelveld voor alle spoorvervoerders die in aanmerking wensen te komen voor de verlening van een nieuwe concessie”. De vakbond is van mening dat de concessie in principe weer gegund moet worden aan NS als aan de gestelde voorwaarden is voldaan. Continuïteit is in het belang van de reiziger en de vakmensen werkzaam bij NS.

Te weinig aandacht voor sociale veiligheid én vakmanschap

Tot slot wijst FNV Spoor er op dat zowel ‘sociale veiligheid’als ‘arbeid’ volstrekt worden onderbelicht in de ontwerpteksten. Een veilige reisomgeving is cruciaal voor reizigers én spoormedewerkers.

En de ambitie om het spoorvervoer naar een hoger niveau te tillen, kan alleen door de inzet van gekwalificeerde en dienstbare vakmensen. De huidige afbraak van werkgelegenheid en vakmanschap, ingegeven door enorme taakstellingen en aanbestedingen, moet stoppen. FNV Spoor adviseert dan ook dat er realistische taakstellingen komen die hier rekening mee houden.

Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Spoor: “We spreken namens de vakmensen op de werkvloer, die dagelijks worden geconfronteerd met de gevolgen van verkeerde of niet genomen politieke besluiten. Zij hebben als geen ander verstand van zaken van het spoor.”