Clicky


'Ladingdief' Viking Internationaal Koel- en Vriestransport failliet

'Ladingdief' Viking Internationaal Koel- en Vriestransport failliet
07-05-2014 15:40 | Faillissementen | auteur Marcel van der Voort

ZUTPHEN - Het omstreden Viking Internationaal Koel- en Vriestransport in Zutphen is afgelopen dinsdag door de rechtbank failliet verklaard. Dat bevestigd curator mr. Bavo  König van Hekkelman Advocaten & Notarissen uit Nijmegen. Het genoemde bedrijf wordt sinds enige tijd verdacht van ladingdiefstallen.

Eén van de gedupeerden is Gerard Wigmans van Innovatrans uit Venlo. Eind maart zijn twee complete vrachtwagenladingen van Innova Trans gestolen. De ladingen zijn opgehaald in België en vervolgens niet afgeleverd op de afleveradressen. De vrachten werden uitgevoerd door Viking Internationaal Koel- en Vriestransport, toen nog gevestigd in Papendrecht.

Ook een Belgisch bedrijf zag twee ladingen ogenschijnlijk  van de aardbodem verdwijnen. Bij Innova Trans ging het om houtpakketten voor de industriële houtverwerking. Bij de Belgische vervoerder ontvreemde Viking Internationaal Koel- en Vriestransporten een lading bier en een vracht roestvrij staal. Wigmans was woensdag helaas niet bereikbaar voor een reactie.

Nooit afgeleverd

Mr.  König: "Ik heb gelezen over de vermeende frauduleuze handelingen van dit bedrijf, Ik bedoel de ladingdiefstallen. Spullen die zijn opgehaald, maar nooit afgeleverd."

"Ik ben een onderzoek gestart naar de gang van zaken. Daardoor kwam ik in contact met de huidige directeur Harmsen", vertelt de curator.

Harmsen komt met een vreemd verhaal op de proppen. "Hij is er volgens zijn zeggen onlangs achter gekomen dat hij in privé de directeur van Viking Internationaal Koel- en Vriestransport B.V. is, namelijk Jari Holding B.V."

Ontkent

Harmsen beweert  dat hij zonder zijn weten de veelbesproken onderneming in zijn bezit kreeg.

König: "Harmsen ontkent dat hij iets met de bedrijfsvoering van Viking Internationaal Koel- en Vriestransport B.V. te maken heeft gehad sinds het moment dat hij de directeur is geworden, terwijl in deze periode wel de frauduleuze handelingen hebben plaats gehad."

"Het faillissement is aangevraagd door SCANIA. Die heeft geld tegoed van het bedrijf. Ik begrijp van de laatste directeur dat de wagens inmiddels zijn teruggehaald. Ik weet dat er een personeelslid onder contract staat, maar hoe dat in de praktijk zit is nog onduidelijk. Een doorstart verwacht ik niet."

"Harmsen kan mij niet verder helpen. Ik hoop via de gedupeerden in contact te komen met de verantwoordelijke persoon achter deze onderneming."

Reacties mogen naar: info@transport-online.nl