Clicky


PostNL weet krimpen postmarkt te compenseren

PostNL weet krimpen postmarkt te compenseren
06-05-2014 09:24 | Bedrijfsresultaten | auteur De Redactie

AMSTERDAM - PostNL heeft door kostenbesparingen, prijsverhogingen en goed weer de volumedaling in de postmarkt in het eerste kwartaal kunnen compenseren. Dat heeft de Nederlandse postbezorger dinsdag gemeld in zijn kwartaalupdate.

PostNL boekte met iets meer dan een miljard euro praktisch evenveel omzet als in de eerste maanden van vorig jaar. De winst bedroeg dit jaar tot dusver 54 miljoen euro. Een jaar eerder was dat, zonder de waardedaling van TNT Express na een mislukte verkooppoging mee te rekenen, nog 32 miljoen euro.

De postmarkt in Nederland kromp afgelopen kwartaal met 11,5 procent, de omzet daalde met drie procent. De pakketafdeling deed het twee procent beter door de groei van internetaankopen. Het volume in die afdeling nam met 5,3 procent toe.

PostNL compenseerde de volumedaling in de postmarkt onder meer door postzegels duurder te maken. Een andere kostenbesparende maatregelen was het terugdringen van het aantal bezorgdagen van zes naar vijf. Die transitie is snel en efficiënt verlopen, aldus het bedrijf.

De voordelen van de genomen maatregelen hebben niet het gehele jaar effect. In een reactie stelt bestuursvoorzitter Herna Verhagen dat de 'sterke prestaties van dit kwartaal in de rest van het jaar moeilijk te herhalen' zullen zijn. (Novum)