Clicky


50 jaar Lufthansa-vluchten naar Amsterdam

50 jaar Lufthansa-vluchten naar Amsterdam
01-05-2014 11:09 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Lufthansa heeft 1 april 1964 Amsterdam opgenomen in haar routenetwerk. Twee dagen later vloog de eerste vlucht naar de Nederlandse hoofdstad. Vlucht LH24, een Vickers Viscount 814. Dit vliegtuig kwam na 80 minuten volgeladen met 63 passagiers en een stewardess aan op Schiphol. Sindsdien vliegt Lufthansa dagelijks van Frankfurt naar Amsterdam. 26 jaar later, op 2 februari 1990, zette de luchtvaartmaatschappij een Airbus A320 in voor de route. Vanaf de Duitse hereniging waren er ook tijdelijke vluchten tussen Berlijn en Amsterdam.

Om het jubileum te vieren lanceert Lufthansa een speciale Facebook winactie zoals deel een foto van jouw: 'Meest memorabele Lufthansa vlucht' of 'Favoriete Nederlandse snack'. In juni komt het historische Lufthansa vliegtuig, de Junkers 52, naar Schiphol en zal dan een aantal rondvluchten maken met genodigden. De promotietarieven zullen gedurende de zomer beschikbaar zijn.

Sterke marktpositie in Nederland

Er zijn nu elke week 117 vluchten tussen Duitsland en Nederland. Passagiers vliegen van Amsterdam en Rotterdam naar de Duitse hubs Frankfurt en Munich – het volledige routenetwerk van Lufthansa en Germanwings bestaat uit 235 bestemmingen. Voor Nederlandse passagiers zijn verre bestemmingen zoals: Johannesburg, Beijing, Shanghai, Delhi, Addis Ababa en Hong Kong  het populairst. Dit onderstreept de sterke aanwezigheid van Lufthansa in Azië-Pacific en Afrika.

Met een marktaandeel van 10.1 percent is de Lufthansa Group (inclusief de dochtermaatschappijen: Austrian Airlines, Swiss International Air Lines en Germanwings)  de tweede grootste luchtvaartgroep in Nederland. Lufthansa alleen verkocht rond de 1 miljoen tickets in het afgelopen jaar, een stijging van 11 procent ten opzichte van het voorgaande jaar en het bewijs van een succesvolle aanwezigheid van de luchtvaartmaatschappij in Nederland.

Nieuwe Premium Economy vanaf herfst 2014

De Lufthansa Group is vastbesloten om op grote schaal te investeren in productinnovatie. Dit betekent nieuwe producten en services voor passagiers, zowel aan boord als op de grond. Lufthansa introduceerde vorig jaar maart haar Premium Economy class aan het grote publiek. De introductie van de nieuwe reisklasse – de vierde klasse voor Lufthansa – biedt reizigers vanaf oktober 2014 meer keuzes en een sterk verbeterd Economy product. De verkoop van tickets van de nieuwe klasse begint al vanaf mei 2014. Lufthansa voegt nu een nieuwe Businessclass met full-flat bedden toe aan haar lange-afstandsvluchten, evenals een First Class, die al een 5-sterrenreview kreeg van Skytrax.

Lufthansa heeft vorig jaar haar hele vloot gemoderniseerd door voor vliegtuigen te kiezen die stiller en milieuvriendelijker zijn. Lufthansa heeft onlangs werelds eerste vliegtuig met Vortex Generators (een Airbus A320) besteld. Deze zal de korte en middellange afstandvluchten nog stiller maken. In totaal heeft Lufthansa 261 hypermoderne vliegtuigen besteld. De toestellen, worden  tot 2025 geleverd en hebben een catalogusprijs van in totaal EUR 32 miljard. Hierbij behoren uiterst efficiënte jets van Airbus (A350-900) en Boeing (777 – 9X) voor lange-afstandsvluchten. De Lufthansa Group neemt dit jaar al 23 van deze toestellen in gebruik.