Clicky


Inhaalverboden vrachtwagens op verschillende trajecten aangepast

Inhaalverboden vrachtwagens op verschillende trajecten aangepast
24-04-2014 10:03 | Algemeen | auteur De Redactie

Door toenemend vrachtverkeer en uitbreiding van het wegennet past Rijkswaterstaat het inhaalverbod voor vrachtwagens op verschillende trajecten aan. Dit zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer en verbetert de verkeersveiligheid.

Voor de aanpassingen is op 24 april het ontwerp-verkeersbesluit voor de actualisatie van het inhaalverbod voor vrachtauto's gepubliceerd in de Staatscourant.

Inhaalverbod

In 2003 is op een deel van het Nederlandse autosnelwegennet een inhaalverbod voor vrachtverkeer ingesteld. De afgelopen jaren zijn veel snelwegen verbreed tot drie of meer rijstroken. Op deze wegen, circa 300 km, geldt in de nieuwe situatie géén inhaalverbod meer voor vrachtwagens.

Op dit moment geldt ongeveer op de helft van het aantal snelwegen met twee rijstroken een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dit aantal blijft nagenoeg gelijk, wel betreft het soms andere trajecten:

  • Op een aantal trajecten waar vrachtwagens nu mogen inhalen, wordt vanwege sterk toegenomen drukte een inhaalverbod ingevoerd.
  • Op wegen met veel vrachtverkeer waar het inhaalverbod tot colonnevorming leidt en ander verkeer moeilijk kan in- en uitvoegen, wordt het inhaalverbod opgeheven.
  • Op sommige trajecten is het vrachtverkeer ook buiten de spitsperioden toegenomen. Daar wordt het inhaalverbod uitgebreid van de spitsperiode naar de hele dag.
  • Op trajecten langer dan 30 kilometer wordt het inhaalverbod voor vrachtverkeer vijf kilometer onderbroken. Vrachtwagens kunnen dan inhalen, dat voorkomt colonnevorming.

Verkeersbesluit

Tot en met 5 juni kan iedereen zijn zienswijze geven op het ontwerp-verkeersbesluit voor de actualisatie van het inhaalverbod voor vrachtverkeer via http://www.centrumpp.nl/. Later dit jaar wordt het definitieve verkeersbesluit genomen. De veranderingen worden tussen 15 september en 15 december 2014 doorgevoerd. De weggebruiker wordt geïnformeerd over de aanpassing via de brancheverenigingen en er worden factsheets verspreid bij grotere truckstops.