Clicky


Nieuwe geoptimaliseerde startprocedures bij KLM

Nieuwe geoptimaliseerde startprocedures bij KLM
22-04-2014 13:11 | Algemeen | auteur De Redactie

SCHIPHOL - Met ingang van 15 april 2014 is KLM overgegaan tot het vliegen van een nieuwe startprocedure. Deze startprocedure, Noise Abatement Departure Procedure (NADP2), sluit aan bij de internationale standaard en zal naar verwachting leiden tot verlaging van operationele kosten. Uit onderzoek is gebleken dat deze startprocedure een gunstig effect heeft op zowel emissies (door een verminderd brandstofverbruik) als op de geluidbelasting.

In de nieuwe procedure wordt na de startfase, zodra het vliegtuig een hoogte van 1500 voet (ongeveer 450m) heeft bereikt, de snelheid van het vliegtuig opgevoerd door de klimstand van het vliegtuig te verlagen en worden de flaps zo snel mogelijk ingetrokken. Als gevolg hiervan vliegt het vliegtuig op een eerder moment sneller, maar minder hoog dan met de oude startprocedure. Na het bereiken van een bepaalde snelheid klimt het vliegtuig met deze constante snelheid steil verder.

De procedure die vanaf 15 april gevlogen wordt, is weliswaar nieuw voor KLM op Schiphol, maar wordt door KLM en andere luchtvaartmaatschappijen internationaal al op heel veel luchthavens toegepast. Ook op Schiphol vliegen enkele maatschappijen al langer met deze nieuwe startprocedure.