Clicky


Meer wielrenners belanden op eerste hulp

Meer wielrenners belanden op eerste hulp
22-04-2014 09:33 | Binnenland | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Het aantal recreatieve wielrenners dat na een ongeluk naar het ziekenhuis moet, is de afgelopen drie jaar verdubbeld. In 2010 ging het om zo'n tweeduizend behandelingen op de eerste hulp, in 2012 waren dat er 4200. De stijging is opvallend omdat het aantal wielrenners gelijk is gebleven, blijkt maandag uit onderzoek van VeiligheidNL, een kennisinstituut op het gebied van veiligheid.

Ook is het aantal uren dat wielrenners op de fiets stappen na 2010 gedaald van 250 naar tweehonderd miljoen uur per jaar. Het aantal actieve wielrenners is met 1,5 miljoen sporters stabiel gebleven de afgelopen jaren. Toch nam het aantal ernstige kwetsuren toe, het gaat dan vooral om botbreukenfacturen, schouder- en hoofdblessures.

Oorzaak is vaak een botsing met andere, 'normale' fietsers, blijkt uit onderzoek. "Veel wielrenners vinden dat hun gedrag op de weg verbetering behoeft, maar de schuld van aanrijdingen met fietsers ligt volgens 74 procent van de wielrenners toch meestal bij de andere fietser", is te lezen op de site van VeiligheidNL.

"Ook vinden zij zichzelf niet asociaal: vijf procent van de (bijna-)aanrijdingen ontstaat volgens wielrenners door asociaal fietsgedrag." Opvallend hierbij is wel dat in de helft van de (bijna-)ongevallen sprake is van onvoldoende rekening houden met anderen door de wielrenner zelf of de fietser, concluderen de onderzoekers na een peiling onder bijna vijfhonderd wielrenners.

Toegenomen drukte op de fietspaden kan een verklaring zijn voor de vele botsingen, stelt VeiligheidNL. Maar ook onoplettendheid, inschattingsfouten en onvoldoende rekening houden met medeweggebruikers spelen een rol.

Groepen van meer dan vijftien wielrenners zouden op de autorijbaan moeten kunnen rijden, bepleiten de Fietsersbond en de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU). "De Wegenverkeerswet meldt nu nog niets over wielerpelotons. Het is tijd dat te veranderen", zegt een woordvoerder van de Fietsersbond. "Maar er bestaat vrees voor groepen wielrenners op de rijbaan. Terwijl zij voor automobilisten juist goed herkenbaar zijn. In België kan het al."

Ook zouden nieuwe fietspaden breder moeten worden gemaakt, omdat deze nu te druk zijn. "Soms is er nauwelijks ruimte om in te halen, zo smal zijn ze", aldus de woordvoerder. (Novum)