Clicky


Eerste Reachstacker Kalmar Gloria in Nederland afgeleverd bij Alpherium

Eerste Reachstacker Kalmar Gloria in Nederland afgeleverd bij Alpherium
04-04-2014 17:20 | Overig | auteur De Redactie

ALPHEN AAN DEN RIJN - Bij het Alpherium in Alphen aan den Rijn is onlangs de eerste nieuwe Gloria reachstacker van Kalmar afgeleverd.

Met een overslagcapaciteit van 116.000 TEU per jaar en 60.000 m2 opslagruimte wordt dit transferium tot een van de grotere binnenvaartterminals van Nederland gerekend. Vanaf hier vindt een dagelijkse dienst voor containertransport over water plaats van en naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Een insteekhaven in de Gouwe biedt ruimte voor vier binnenvaartschepen. Met twee portaalkranen en een bargehandler worden de schepen gelost en geladen. De terminal ontlast de wegen in Zuid Holland jaarlijks van 7.500.000 vrachtwagen kilometers. Ambitie is om dit te laten groeien naar 10 Miljoen kilometers per jaar.

Directeur Diederik Antvelink van Alpherium ligt toe dat de recente groei van het Alpherium en de groei ambitie ervoor zorgt dat we een bestaande reachstacker vervangen door de Kalmar Gloria om nog efficienter en bedrijfszekerder te kunnen werken. Duidelijk is dat er gekozen is voor de best beschikbare techniek aldus terminal Managar Ivo Hilhorst: ”Deze is in de Gloria aanwezig”

Deze techniek was ook nog niet aanwezig bij de opstart van de terminal, daarnaast zijn er na een zware opstart in 2010 en nu 3 jaar operatie weer investeringen mogelijk uit eigen cashflow. Dat maakt de beslissing om dan het beste van het beste te kopen wel iets makkelijker aldus Antvelink.

De Gloria is de vijfde generatie Kalmar reachstacker sinds de introductie in 1985. Vergeleken bij de bestaande DRF-reachstackers van Kalmar heeft de Gloria een compleet vernieuwde EGO-cabine met onder andere verbeterde zichtbaarheid van 90%, speciaal ontworpen joystick en ergonomisch ontworpen en zijdelings verstelbaar stuur, bedieningsconsole en pedalen.

Daarnaast is er veel verbeterd op het gebied van de elektronica (onder andere redundant CAN-bus systeem, verbeterde aansluitingen en temperatuursafhankelijke koeling) en de hydrauliek (lastafhankelijke variabele hydraulische pompen).

De Gloria wordt nu standaard geleverd met een garantie van 24 maanden of 4.000 draaiuren. Het onderhoud van de machine is makkelijker en goedkoper geworden door langere onderhoudsintervallen en verbeterde elektronische storingsmelding en interfaces.

Tenslotte is de Gloria als optie ook leverbaar met drie Eco-modes  (brandstofbesparing tot 20%), start-stop systeem (brandstofbesparing tot 10%), bandenspanningcontrole en een vooras met onafhankelijk draaiende voorwielen voor een grote verbetering van de bandenslijtage. Al deze verbeteringen zullen tot leiden tot meer comfort voor de chauffeur en lagere kosten per draaiuur, plus verminderde bandenslijtage.

Alpherium heeft gekozen voor deze machine omdat de prestatie van de motor door toevoeging van AdBlue overeenkomt met de laatste stand der techniek. Wij vinden het milieu belangrijk en Cargotec is de enige aanbieder op dit niveau.