Clicky


Van Uden zet vol in op Value Added Logistics

Van Uden zet vol in op Value Added Logistics
01-04-2014 10:42 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

Door recente overnames en werving van nieuwe klanten maakt de logistieke onderneming Van Uden de laatste jaren een flinke groei door. Die schaalvergroting leidt ertoe dat Van Uden klanten kostenefficiënter kan bedienen. Het gaat hierbij niet alleen om kernactiviteiten zoals opslag, distributie en internationaal vervoer, maar ook om talrijke extra werkzaamheden, zogenoemde Value Added Logistics (VAL).

"Aan vaste klanten bieden we deze service al jaren", zegt Wybe Jan Bleeker, directeur van Van Uden Logistiek. "Het betreft een breed scala aan activiteiten, zoals in- en ompakken, kwaliteitscontroles, labelen, krimpen en etiketteren, reclamedisplays en geschenkverpakkingen samenstellen. Voor dit werk hebben we in onze zes warehouses een gespecialiseerde afdeling die de werkzaamheden tegen lage kosten snel, keurig en bedreven uitvoert. De klant hoeft dus niet zelf personeel in te huren of het uit te besteden aan een derde partij elders. Het werk wordt gewoon door ons op de opslaglocatie gedaan. Hiermee ligt de coördinatie in één hand, wat een hoop ruis scheelt in de communicatie en een enorm pluspunt is ten aanzien van de flexibiliteit, voorraadbeschikbaarheid en snelheid. Daarnaast scheelt het natuurlijk transportkosten en dus CO2 uitstoot waarmee het een duurzame oplossing is."

2,1 miljoen zakjes

"We zijn nu op een punt dat we deze service ook aan nieuwe klanten beschikbaar stellen", deelt Van Uden-directeur Wybe Jan Bleeker mee. "Daarom hebben we speciaal voor deze afdeling een operationeel VAL manager aangesteld, Joshua Pang. Joshua is afkomstig uit de luchtvracht en goed bekend met spoedeisende logistiek. Dat komt goed uit, want ook de VAL-activiteiten zijn vaak last minute."

Volgens de directie werpt zijn aanstelling nu al vruchten af. "Sinds bekend is dat deze service nog meer dan voorheen onze aandacht heeft, laten steeds meer klanten het werk door ons uitvoeren. Daarbij hebben we natuurlijk de wind mee met het wereldkampioenschap voetbal, dat veel werk met zich meebrengt in de WK-promotieartikelen. Op het moment zijn we bezig 2,1 miljoen zakjes chips te bestikkeren en 500.000 producten aan het ompakken", zegt Bleeker.

"Vanwege het succes van de VAL-afdeling denken we er zelfs aan de dienstverlening uit te breiden door overname van gespecialiseerde bedrijven in deze tak. Momenteel is de omzet van de VAL-diensten 2 miljoen op jaarbasis. We streven ernaar die jaarlijks te verdubbelen naar 8 miljoen in 2016."

Webshop

"Ook voor ondernemers met een webshop is deze service ideaal", gaat Bleeker verder. "Wij zorgen niet alleen voor professionele opslag in onze hightech warehouses en transport via ons fijnmazig distributienetwerk, maar nemen desgewenst het hele traject vanaf de laatste muisklik van de consument uit handen: Verwerking van het bestelformulier, verzamelen, verpakken, verzendklaar maken, facturatie, administratie, bezorging, track & tracé en retourzendingen. Daarnaast bieden we professionele accijns- en verbruiksgoederendienstverlening, wat voor klanten in de drankenhandel een uitkomst is."

Top drie

Na de onstuimige groei van de afgelopen jaren is de ruimte in opslaglocaties goed benut en de laatste leegstand weggewerkt. Van Uden wil de dienstverlening nu verder stroomlijnen, perfectioneren en uitbreiden. De uitbreiding van de VAL-diensten is onderdeel van deze strategie. De totale omzet van Van Uden zal in 2014 naar verwachting net iets boven de 100 miljoen euro uitkomen. Daarmee behoort Van Uden tot de top drie van Nederlands grootste dienstverleners in de logistiek van levensmiddelen, dranken en retail.