Clicky


Cao-onderhandelingen met Aviapartner Cargo zondag mislukt, staking gaat door

Cao-onderhandelingen met Aviapartner Cargo zondag mislukt, staking gaat door
30-03-2014 22:28 | Algemeen | auteur De Redactie

AMSTERDAM - Zondagmiddag heeft bij Aviapartner Cargo cao-overleg plaatsgevonden tussen FNV Bondgenoten en de directie van de vrachtafhandelaar op Schiphol. “Helaas zonder succes”, zegt Jacob de Vries, bestuurder FNV Bondgenoten. “De staking gaat door.”

Op verzoek van de werkgever werden zondag de cao-onderhandelingen hervat. De vries: “We zagen dit als een positief signaal, maar eenmaal aan tafel bleek dat Aviapartner met lege handen en zonder middelen was gekomen. Ze bieden nog steeds geen enkele loonsverhoging en ook op het gebied van uitzendkrachten willen ze geen verbeteringen doorvoeren. Enkel met betrekking tot onze eis ‘teruggave van ATV-dagen’ was de directie bereid om over 4 van de 12 ATV-dagen te onderhandelen. Na twee weken staken, hadden we echt een beter bod van ze verwacht. Helaas  neemt Aviapartner de eisen van de werknemers nog steeds niet serieus. Dit was voor ons aanleiding de onderhandelingen af te breken. Als de directie met 3 x niks komt, valt er weinig te onderhandelen. Sterker nog door verwachtingen te wekken en vervolgens niets te bieden, schoffeert de directie haar medewerkers.”  

Staking

De stakers geven niet op en hebben besloten door te strijden voor een betere cao. Sinds dinsdag 18 maart 22:00 hebben 150 werknemers het werk neergelegd.   

Ze zijn boos dat Aviapartner hen wegzet alsof zij ‘iets onmogelijks eisen in moeilijke tijden’. “Twee jaar geleden zijn we onze werkgever tegemoetgekomen. We hebben toen onze ATV-dagen ingeleverd en een vakantiedag en een seniorendag. Ook zitten we sindsdien op de nullijn. Als het aan de directie ligt, gaat dit door, omdat zij twee opdrachtgevers zijn kwijtgeraakt aan de concurrentie. Maar dat is niet onze schuld. Onze productiviteit is juist gestegen, zegt de directie zelf. Maar in plaats van ons te belonen, mogen we weer inleveren? Ook zijn we het steeds wisselen van medewerkers meer dan zat. Dit maakt het werk onveilig en het verhoogt de werkdruk. Het gedrag van de directie in de afgelopen jaren, maar vooral in de afgelopen weken doet de vraag rijzen of we in deze directie nog wel vertrouwen kunnen hebben.”

Concurrentie

Aviapartner klaagt dat het moet concurreren met wereldspelers zonder cao. De Vries: “Dat klopt en daarom willen we als vakbond ook bewerkstelligen dat er één sector-cao komt. Zodat de concurrentie op arbeidsvoorwaarden (en de daarmee gepaard gaande race to the bottom) stopt. Maar tot die tijd ontslaat dit Aviapartner niet van haar verantwoordelijkheid voor een goede cao.” Volgens de Vries heeft ook de luchthaven Schiphol hierin een verantwoordelijkheid. “Schiphol moet er zorg voor dragen dat er alleen vrachtafhandelaars worden toegelaten die een cao met een vakbond hebben afgesloten. Nu hebben ze de markt gewoon vrijgegeven. De werknemers hebben hier niet om gevraagd, maar zij betalen hiervoor wel steeds de prijs. Daar moet een einde aankomen.”

Over Aviapartner Cargo

Aviapartner handelt in 35 luchthavens in Europa, luchtvracht en bagage af. In Nederland gebeurt dit op Schiphol en in Rotterdam. Aviapartner Cargo heeft op Schiphol ongeveer 400 werknemers, die jaarlijks meer dan 2500 vrachtvliegtuigen afhandelen. Het Britse private-equityhuis 3i en bestuursvoorzitter voorzitter Laurent Levaux zijn de aandeelhouders.