Clicky


Dreigende chauffeur krijgt bijval van ex-collega's - UPDATE!

Dreigende chauffeur krijgt bijval van ex-collega's - UPDATE!
12-02-2014 15:51 | Transport | auteur Marcel van der Voort

HENDRIK IDO AMBACHT - "Het is niet goed te praten dat chauffeur O.L. transportondernemer Patrick Pieters en zijn familie van IRT Transport in Hendrik Ido Ambacht met de dood heeft bedreigd. Wel kan ik zijn boosheid voorstellen”, reageert een collega die nog steeds voor de transportondernemer rijdt.

"Zodra je kritiek hebt op de leiding pakt Patrick de vaste auto af en moet de chauffeur het voortaan doen met een werkweek van 40 uur en vervallen alle extra's", laat de chauffeur woensdagmiddag aan de nieuwsredactie van Transport Online weten.

"Ik werk verschillende jaren voor dit bedrijf. Het was er fantastisch om er te werken. Als chauffeur kreeg je genoeg uren en altijd netjes betaald. Maar toen kwam zoon Patrick aan de leiding en veranderde alles", verzucht de chauffeur. "Hij bemoeit zich overal mee en neemt taken van de planning over."

Connecties

"Chauffeurs durven niet snel te vertrekken. Eerlijk gezegd lukt dat amper, want Pieters heeft overal connecties. Dus andere transportbedrijven durven geen chauffeur van hem in dienst te nemen. Voor de chauffeurs van IRT Transport is het frustrerend. Wij weten allemaal dat er fraude wordt gepleegd met de tachograaf en hij sjoemelt met de belastingen."

"Hij belazert de boel waar iedereen bijstaat. Daarom is er inderdaad een klacht ingediend bij de Inspectie Leefomgeving Transport (ILT). Nadat dit gebeurde ging de tamtam binnen het bedrijf snel. Daarom begrijp ik de frustratie van mijn ex-collega. Hij wil erkenning. Het was ooit een goed bedrijf, maar dat ventje, Sjef, maakt het helemaal kapot", zegt de chauffeur.

"Maar een doodsbedreiging gaat te ver. Mijn ex-collega had moeten afwachten. En dit transportbedrijf via de normale weg moeten aanpakken."

Dodelijk ongeluk

"Er kloppen veel meer zaken niet bij dit transportbedrijf. Zo’n half jaar geleden heeft een jonge collega van mij in Duitsland twee personen dood gereden. Van hem was bekend dat hij steeds kleine ongelukjes had. En mocht op een gegeven moment niet meer dan zijn vaste uren rijden. Toch hebben ze hem naar Duitsland gestuurd en veel uren laten rijden. Wij wisten met zijn allen dat er een keer een ernstig ongeluk zou komen. En helaas is dat gebeurd.”

"Hij is jong en gedreven en durfde geen nee te zeggen. Hij voelde de druk van de baas. Dus reed hij 70 tot 80 uur met een verschrikkelijk ongeluk als gevolg", klinkt het.

Nog een chauffeur klapt uit de school...

"Ook ik werk bij IRT en keur een doodsbedreiging niet goed, maar heb desondanks begrip voor de ex-collega die dit gedaan heeft. Ook ik heb een aantal keren op het punt gestaan mijn wagen door de pui van IRT te rijden. Ik heb verschillende keren geprobeerd om op een nette manier zaken bespreekbaar te maken, maar ik werd of genegeerd of ik kreeg te horen 'dat ik maar geen chauffeur had moeten worden', of 'maar moet oprotten als het me niet bevalt."

"De familie Pieters is er een kei in om continue de schuld in de schoenen van de chauffeur te schuiven. Je voelt je als chauffeur een roepende in de woestijn: het inschakelen van een vakbond bijvoorbeeld heeft tot nu toe tot niets geleid. Zoon Patrick Pieters kickt op de macht die hij heeft. Hij kan de grote verantwoordelijk die hij draagt helemaal niet aan en daar hebben met name de werknemers last van."

"Het wordt tijd dat de familie Pieters stopt met het wijzen naar hun personeel, maar gaat kijken hoe er zaken veranderd kunnen worden. Zodat er weer op een prettige, verantwoorde manier gereden kan worden."

Politieaangifte

Inmiddels heeft de politie Dordrecht aan Transport Online laten weten dat er in de zaak van de doodsbedreiging dinsdag aangifte is gedaan door Pieters. De laatste beweert zelfs dat L. inmiddels in een politiecel zit.

Pieters: "Wij sjoemelen niet met loonheffingen of de tachograaf. Ook hebben wij geen kwalijke rol gespeeld bij het dodelijke ongeluk in Duitsland. De chauffeur reed 90 km/u op een weg waar hij 50 mocht en was aan het WhatsApp’en."

Reacties                   

Het redactieteam van Transport Online krijgt veel reacties op de kwestie. Ook op de Facebook-pagina van Transport Online is er veel gereageerd.

Een van de reagerende chauffeurs: "Als die vent niet de lonen betaalt dan vind ik het vreemd dat er nog mensen werken. Die zullen dat toch niet gratis doen neem ik aan. Dus als ze werken zonder volledig salaris dan zijn ze het naar mijn mening zelf schuldig."

Een ander stelt: "Waar rook is, is vuur. Ik ga het niet goed praten, zo’n bedreiging. Maar als ze het bloed onder je nagels vandaan halen, dan snap ik die bedreiging van de chauffeur…."

Reactie mogen, voorzien van naam en contactgegevens naar: info@transport-online.nl [uw reactie kan voor publicatie gebruikt worden]