Clicky


Michelin België bestaat 100 jaar

Michelin België bestaat 100 jaar
19-12-2013 16:31 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

BRUSSEL - Michelin België bestaat 100 jaar. De Société Anonyme Belge du Pneumatique Michelin (SBM) werd op 20 december 1913 opgericht in Brussel. De Belgische markt heeft vanaf het begin een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Michelin. Maar eigenlijk is Michelin al veel langer dan een eeuw verbonden met België: in 1899 haalde de Belg Camille Jenatzy, als eerste coureur de legendarische snelheidsgrens van 100 km/uur met een elektrisch voertuig op Michelin banden: La Jamais Contente. En in 1904 kreeg België, als eerste land na Frankrijk, een eigen Michelin gids. Ook met andere uitgaven bleef België in de voorhoede. Zo werd het land begin jaren ’20 ingetekend op Michelin kaarten en verscheen in 1978 de eerste Groene Gids over het land België.

Leider

Al voor de eerste wereldoorlog begaf Michelin zich buiten de grenzen van Frankrijk. In 1913 werd het verkoopkantoor in Brussel geopend. Van daaruit ontwikkelde Michelin zich tot leider op de Belgische markt, en die positie heeft het een eeuw later nog steeds. Tegenwoordig heet het bedrijf Michelin Belux in plaats van SBM. Naast het hoofdkantoor in Zellik, waar de commerciële en ondersteunende diensten zijn gevestigd, is er ook een logistiek centrum in Gosselies voor de distributie en montage van grondverzet- en landbouwbanden. Michelin’s permanente vertegenwoordiging bij de EU is nog altijd in Brussel gevestigd.

In nauwe samenwerking met de collega’s in Frankrijk en Nederland, bedient Michelin Belux de bandenmarkt voor personenauto’s, bedrijfswagens, tweewielers, landbouwmachines en grondverzetmachines. Ook worden vanuit België de kaarten en gidsen van de gehele Benelux uitgegeven.

"We kijken met nostalgie en trots terug op 100 jaar Michelin in België en hopen hier nog veel mooie resultaten te boeken", aldus Paul Perriniaux, CEO Michelin Benelux. "Het is immers de bedoeling om ook de komende eeuw onze activiteiten in België voort te zetten."

Michelin, leider binnen de bandensector, ziet het als haar missie om op een duurzame manier bij te dragen aan de mobiliteit van personen en goederen. Daartoe produceert en verkoopt de Groep banden voor alle typen voertuigen: vliegtuigen, auto’s, tweewielers, grondverzetmachines, landbouwmachines en bedrijfswagens. Michelin biedt ook digitale diensten aan ter ondersteuning van de mobiliteit en is uitgever van toeristische gidsen, hotel- en restaurantgidsen, wegenkaarten en atlassen. De Groep, waarvan het hoofdkantoor in Clermont-Ferrand (Frankrijk) staat, is aanwezig in meer dan 170 landen, biedt wereldwijd werk aan 113.400 mensen, en beschikt over 69 fabrieken in 18 verschillende landen. Verder heeft de Groep – verspreid over Europa, Noord-Amerika en Azië – een eigen Technologiecentrum voor R&D.