Clicky


Rijksbezuinigingen zetten openbaar vervoer zwaar onder druk

Rijksbezuinigingen zetten openbaar vervoer zwaar onder druk
12-12-2013 16:50 | Algemeen | auteur De Redactie

Rijksbezuinigingen in de openbaar vervoerbudgetten van de provincies zorgen ervoor dat het openbaar vervoer in West-Overijssel dit jaar kampt met een tekort van acht miljoen euro. Naar verwachting lopen deze tekorten de komende jaren nog verder op. Om het openbaar vervoer nu en in de toekomst betaalbaar te houden, sturen Gedeputeerde Staten van Overijssel een voorstel aan Provinciale Staten met daarin de acties voor de komende jaren. De volksvertegenwoordigers nemen hierover begin 2014 een besluit.

"De afgelopen jaren hebben we met kleine aanpassingen de begroting voor het OV in evenwicht kunnen houden. Bezuinigingen vanuit het Rijk, maar ook gestegen kosten in de aanbestedingen van het OV maken dat de balans nu uit evenwicht is en we stevige keuzes moeten maken", meldt gedeputeerde Gerrit Jan Kok, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Overijssel.

"Dit voorstel bevat een mix aan maatregelen voor een kwalitatief goed en betaalbaar OV nu en in de toekomst. Daarbij spreken we het Rijk aan op haar verantwoordelijkheden, gaan we aan de slag met scholen, bedrijven, vervoerders en gemeenten en kijken we welke mogelijkheden onze inwoners zien voor meer maatwerk en alternatief vervoer in dunbevolkte gebieden."

Maatregelen

In het Statenvoorstel richten Gedeputeerde Staten zich onder andere op een efficiëntere inzet van bus- en treindiensten door kritisch te kijken naar frequenties, inzet van materieel en het aantal reizigers, het opheffen van buslijnen die parallel lopen aan treintrajecten en het opheffen van de regiotaxi door te zoeken naar een mix van vrijwilligers en professioneel vervoer in kleine kernen. Daarnaast worden er in de richting van het Rijk acties ondernomen om bezuinigingen terug te draaien en de tarieven tussen bus en trein te verkleinen.

Ook de veranderingen in de samenleving, zoals de ontwikkelingen op het gebied van e-learning, webwinkels en krimp in kleine kernen, spelen een rol bij het beter benutten van het openbaar vervoer en het ontwikkelen van alternatief vervoer. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het spreiden van school- en werktijden, het verbeteren van knooppunten/stations waar auto, fiets en OV samenkomen, de aanpak van bus- en fietsroutes en de inzet van de kennis en kunde van de Overijsselse inwoners voor maatwerkoplossingen en alternatief OV op juist die plaatsen waar het reguliere OV niet in stand gehouden kan worden.

Fasering

Uiterlijk in 2018, de start van de nieuwe concessie in midden Overijssel, willen Gedeputeerde Staten de begroting voor het OV op orde hebben. De komende periode wordt benut om met PS, gemeenten, vervoerders en inwoners om tafel te gaan om te kijken in welke lijnen en dienstregelingen een efficiencyslag te maken is en wanneer welke maatregelen uitgevoerd kunnen worden.

Gedeputeerde Kok: "We werken nu stapsgewijs aan een nieuw OV en kijken welke maatregelen het beste passen of juist om aanpassing vragen door tussentijds goed te evalueren. Daarbij zijn we ons ervan bewust dat de stevige keuzes die we nu moeten maken niet altijd zonder pijn gaan voor sommige reizigers. Maar we heffen geen lijnen op waar geen redelijk alternatief tegenover staat."