Clicky


Eye tracking-technologie vormt nieuwe stap in verkeersveiligheid

Eye tracking-technologie vormt nieuwe stap in verkeersveiligheid
10-12-2013 09:22 | Bedrijfsnieuws | auteur De Redactie

NOORDWIJK - Koninklijke Beuk, een toonaangevend Nederlands touringcarbedrijf en aanbieder van busreizen, heeft een strategische samenwerkingsovereenkomst getekend met Seeing Machines. Op basis van deze overeenkomst lanceren de bedrijven vandaag een nieuw veiligheidssysteem voor de coach- en truckbranche. Het betreft de geavanceerde ‘Driver State Sensor’ (DSS), die beginnende vermoeidheidsverschijnselen en mogelijke onoplettendheid van chauffeurs detecteert.

De DSS concentreert zich op de bestuurder van het voertuig en niet op afwijkend rijgedrag van het voertuig zelf. Dit is wereldwijd de eerste keer dat de veiligheid van chauffeurs en busreizigers wordt gewaarborgd met inzet van technologie voor het detecteren van vermoeidheid en afleiding van de chauffeur.

De samenwerking met Koninklijke Beuk stelt Seeing Machines in staat om verder te bouwen op zijn succes binnen de transportsector. Seeing Machines sloot in mei dit jaar een strategische overeenkomst met Caterpillar Inc. voor de levering van zijn Monitoring Systems via het wereldwijde netwerk van erkende Caterpillar-dealers. In augustus kondigde Seeing Machines aan dat 110 mijntransportwagens van BHP Billiton in Australië met de eye tracking-technologie worden uitgerust.

Na een periode waarin Beuk en Seeing Machines de DSS hebben doorontwikkeld worden er momenteel twintig DSS units geïnstalleerd in testvoertuigen binnen de coach- en truckbranche in de Benelux. De komende maanden worden de gezamenlijke ervaringen nauwkeurig in kaart gebracht. Op basis daarvan wordt het product nog verder gefine-tuned voor het gebruik in de automotive sector. Bij een succesvolle voltooiing van de evaluatieperiode zal het bedrijf de technologie installeren in zijn volledige wagenpark van zestig touringcars.

Koninklijke Beuk neemt bij een succesvolle pilot eveneens de toekomstige Europese distributie van het DSS-systeem op zich. Onder de eerste voertuigen die door Beuk zijn geselecteerd voor de inbouw van de DSS bevinden zich touringcars voor internationale lijn- en pendeldiensten en vrachtwagens voor internationaal transport.

"Hoewel touringcarvervoer statistisch gezien nog altijd de veiligste manier van reizen is en de wettelijke rij- en rusttijden nauwkeurig door ons worden nageleefd, is er altijd sprake van een bepaald risico”, zegt Marc Beuk, Research & Development manager bij Koninklijke Beuk. “Door trainingen en goede arbeidsomstandigheden wordt het vermoeidheidaspect bij chauffeurs zo goed mogelijk voorkomen, maar het blijft mensenwerk en ‘risk never sleeps’. Met de installatie van de Driver State Sensor in touringcars en trucks willen we de risico’s tot een minimum beperken. De inzet van de DSS is voor Beuk met name cruciaal voor het langeafstandsvervoer, zoals pendelreizen naar de wintersport of zomerbestemmingen."

De Driver State Sensor van Seeing Machines maakt gebruik van gepatenteerde eye tracking-technologie om beginnende vermoeidheidsverschijnselen en mogelijke onoplettendheid van de chauffeur te detecteren. Het systeem registreert de positie van het hoofd van de chauffeur om mogelijke afleiding te signaleren en analyseert diens oogbewegingen om een ‘microslaap’ te detecteren. De waarschuwingssignalen variëren van een trilsignaal in de bestuurdersstoel, een akoestisch signaal in de slaapcabine van de tweede chauffeur tot een ‘real time alert’ naar het 24/7 operationele center op het hoofdkantoor voor mogelijke interventie conform het bedrijfsprotocol.

“Eye tracking-technologie speelt een belangrijke rol bij het waarborgen van de verkeersveiligheid van chauffeurs en passagiers”, zegt Ken Kroeger, de CEO van Seeing Machines. “Deze technologie heeft zich reeds bewezen in veeleisende omgevingen zoals open mijnen, en belooft nu dezelfde voordelen naar de openbare weg te brengen. Hoewel busreizen een veilige reputatie hebben, kunnen er altijd ongelukken gebeuren. Deze incidenten kunnen worden veroorzaakt door afgeleide of vermoeide bestuurders. Samen met Koninklijke Beuk willen we de kans op vermoeidheid en afleiding verkleinen om de veiligheid van Europese chauffeurs en reizigers nog verder te verbeteren.”

Na een evaluatie van de beschikbare technologieën die enkele jaren in beslag nam viel de keuze van Koninklijke Beuk op de Driver State Sensor van Seeing Machines. De eye tracking-technologie van Seeing Machines, oorspronkelijk ontwikkeld voor mijntransportwagens, wordt ingezet door verschillende bedrijven waaronder Caterpillar en wordt nu dankzij de samenwerking met Koninklijke Beuk ook toegepast binnen de automotive sector.