Clicky


Rijden met 'een slok op' is een misdrijf

Rijden met 'een slok op' is een misdrijf
25-11-2013 16:45 | Overtredingen | auteur De Redactie

DAMWOUDE - Dagelijks rijden er (vrachtwagen)chauffeurs rond in Nederland die met teveel alcohol achter de kiezen de weg op gaan. Een levensgevaarlijke ontwikkeling. Zeker in deze tijd waar het drukke verkeer het niet meer toelaat dat bestuurders door het gebruik van middelen minder alert zijn op de weg. Een derde van alle verkeersdoden in Nederland is het slachtoffer van alcoholgebruik. De teller stond het afgelopen jaar op 625 doden.

Reden voor het CBR om het alcoholslot verplicht te maken voor overtreders die met meer dan 1,3 promille in het bloed worden aangehouden. Overtreders moeten zich aanmelden voor het Alcoholslotprogramma bij Trafieq.

Wanneer een bestuurder wordt aangehouden met 1,3 promille of meer (voor beginnende bestuurders 1,0 promille), of wanneer iemand voor de derde keer wordt aangehouden voor rijden onder invloed (ongeacht het promillage) kom hij in het Alcoholslotprogramma (ASP). Het ASP duurt 24 maanden. Tijdens het ASP is het reguliere rijbewijs ongeldig. Deelnemers aan het ASP krijgen een tijdelijk rijbewijs met code 103 dat alleen geldt voor rijbewijs B en AM. Dus niet voor rijbewijs C,D en E. 

Om deel te kunnen nemen aan het alcoholslotprogramma stelt het CBR een aantal voorwaarden:

- De termijnbedragen moeten worden voldaan; 
- Het alcoholslot moet geleased en ingebouwd worden;
- Tussentijds moeten de data van het alcoholslot uitgelezen worden.

In totaal kost dit ongeveer € 4000,- Tot nu toe zijn er 8000 alcoholsloten toegewezen.

 

Vijftig procent neemt deel aan het ASP en de andere helft is in afwachting van de strafrechtelijke afhandeling. Een klein deel heeft geen rijbewijs nodig en zal niet deelnemen aan het ASP en een nog kleiner deel rijdt mogelijk gewoon zonder rijbewijs. Geschat wordt dat in iedere cursusgroep 1 op de 10 cursisten uitspraken doet over dat ze hun alcoholgebruik willen veranderen.

Not done

Harry Rienmeijer, directeur van Trafieq: "Direct rijden na het gebruik van meerdere glazen alcohol is not done. Dat weet iedereen. Alcohol maakt overmoedig, helemaal als er verdovende middelen bij gebruikt worden. Toch gebeurt het nog steeds te vaak dat overtreders direct tegen de lamp lopen. Wat niet iedereen weet, is dat restalcohol minstens zo gevaarlijk is. Als je bijvoorbeeld tien flesjes bier hebt gedronken duurt het 22,5 uur voordat de alcohol geheel uit je bloed verdwenen is! Dat betekent dat je na een avondje stappen ’s ochtends niet zomaar in de auto kunt stappen. Om het brakke gevoel weg te werken door een extra sterke kop koffie te drinken, aangevuld met een stevig ontbijt, helpt absoluut niet!"

Trafieq is het enige bedrijf in Nederland dat het Motivatieprogramma mag geven. Op dit moment zijn er twintig trainers aan de organisatie verbonden. Rienmeijer: “We verwachten de komende jaren (helaas) een forse groei.” De cursusbijeenkomsten worden gevolgd door twaalf deelnemers. Zij komen uit alle lagen van de bevolking waaronder ook veel vrachtwagenchauffeurs. Hen werd tot voor kort regelmatig de hand boven het hoofd gehouden, omdat zij inkomensafhankelijk waren van hun C rijbewijs. Dat kan nu niet meer. De Raad van State heeft dit jaar bepaald dat zij hun C rijbewijs gedurende het alcoholslotprogramma, dus 24 maanden, kwijt zijn.

In een personenauto mogen zij met hun B rijbewijs rijden met een slot. Het betekent voor veel beroepschauffeurs dat zij hun baan verliezen.

Trafieq is hét trainings- en adviesbureau op gebied van alcohol- en drugsgebruik en verkeersveiligheid. Als experts binnen het thema alcohol en verkeersdeelname adviseert Trafieq over alcohol(beleid) en verantwoorde verkeersdeelname. Daarvoor zijn diverse programma’s beschikbaar. Niet om iemand van zijn alcoholprobleem te verlossen. Daar zijn andere instanties voor.

Blazen en de klos

“Na een gezellige dag en een paar biertjes besloot ik toch met de auto naar huis te rijden. Dat ging niet goed. Ik belandde in de berm en in een mum van tijd stopte er een politiewagen. Blazen en de klos.” Dat vertelt Mark die inmiddels ook een alcoholslot in zijn wagen heeft. "Ben het er nog steeds niet mee eens en ga in hoger beroep. Het was de eerste keer dat ik met justitie in aanraking kwam, maar het CBR is onverbiddelijk."

De werkgever van Mark, die vrachtwagenchauffeur is, besloot Mark niet de laan uit te sturen. Ondermeer omdat er veel geld in hem geïnvesteerd was door middel van cursussen zoals Code 95. Mark doet nu wat administratief werk. Het gevolg is dat een collega op de administratie uren in moet leveren. “Dat wordt mij niet in dank afgenomen. Ook privé had ik het nodige uit te leggen. Het slot zit in mijn eigen auto en niet in de gezinswagen, omdat mijn vriendin daar helemaal niets voor voelt. Je schaamt je trouwens ook kapot als je bijvoorbeeld naar de supermarkt geweest bent en eerst moet blazen voordat je wegrijdt. Alsof de hele wereld naar je zit te kijken."

Imagoschade

Naast alle gevaren op de weg is het voor transportbedrijven een nachtmerrie als één van hun chauffeurs wordt aangehouden met teveel drank op. Helemaal als hij bij een ongeval betrokken is. Brigitte Heslenfeld, marketing- en salescoördinator bij Trafieq: "Zo’n gekantelde vrachtwagen komt dan in de media. Met het logo van het bedrijf fors in beeld. Bedenk eens wat dat voor imagoschade heeft. Opdrachtgevers zullen er zeker over nadenken of een andere transporteur, met nuchtere chauffeurs, geen betere keus is. En dan is er ook nog de schade die ontstaat. Bij alcoholgebruik verhaalt de verzekering die op de overtreder. Vaak heeft dat tot gevolg dat hij of zij alles kwijt is. Baan, huis, gezin, kortom: de hele toekomst."

Kuipers Logistics voorziet alle vrachtwagens van alcoholslot

De meeste transportbedrijven in Nederland gaan ervan uit dat hun chauffeurs niet drinken tijdens het werk. Controle komt zelden voor. Kuipers Logistics in Oldenzaal denkt daar heel anders over:

"Wij wilden laten weten dat wij als transportbedrijf voor 100% onze verantwoordelijkheid nemen voor veilig weggedrag. Hoewel we geen vermoeden hadden dat chauffeurs van ons bedrijf beschonken achter het stuur gingen, voelden wij ons maatschappelijk verantwoordelijk om een duidelijk signaal af te geven.” Dat vertelt Philip Vollenbroek van Kuipers Logistics in Oldenzaal. In samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en alcoholslotproducent Dräger werd besloten alle vrachtwagens van het bedrijf te voorzien van een alcoholslot. Met succes. Er zijn geen overtredingen geconstateerd.

Vollenbroek: "Niet iedereen was er in eerste instantie blij mee. Men vond het, ondanks het feit dat er niets te verbergen was, best moeilijk in het. Inmiddels zijn ze eraan gewend. De relaties van Kuipers vonden het een prima zet en Vollenbroek kan met recht zeggen dat hij werkt bij een Nuchter Bedrijf waar medewerkers zich extra bewust zijn geworden van de gevaren van alcohol. Het is ook een stuk gezonder voor iedereen.”

Strafblad

Dat alcohol een misdrijf is waardoor je een strafblad krijgt is ook iets om over na te denken. Harry: "Zo hadden wij een cursist die het niet aan zijn werkgever verteld had. Pas op het moment dat hij voor zaken naar Texas moest kwam de aap uit de mouw. Hij had een strafblad en werd door de Amerikaanse douane per direct op een ander vliegtuig terug naar huis gezet. Dan heb je heel wat uit te leggen."

Tot slot het verhaal van Cor die tijdens het rijden in zijn personenwagen Transport Online (handsfree vanzelfsprekend) te woord stond: “Na een fikse ruzie met mijn vriendin, die met mijn zoon op pad gegaan was, stapte ik behoorlijk aangeschoten in de auto. Vlak bij huis werd ik aangehouden door de politie. Mijn vriendin had mij weg zien rijden en alarm geslagen. Uit de blaastest bleek dat ik meer dan 1,3 promille alcohol in mijn bloed had."

"Dat betekende dat ik binnen een half jaar moest starten met de cursus van het Alcoholslotprogramma (ASP) bij Trafieq in Utrecht. Twee jaar lang word ik gecontroleerd op alcoholgebruik. Voor het starten moet ik blazen en onderweg ook, op willekeurige momenten. Mocht blijken dat ik toch gedronken heb, zit ik opnieuw in de problemen en wordt het programma stopgezet. Dat betekent dat je het rijbewijs voor vijf jaar echt kwijt bent.”

Tijdens het gesprek klinkt een doordringende pieptoon. “Wacht even, ik moet eerst even blazen. Is best lastig. Zeker als je de radio hard aan hebt staan kan je het signaal missen. Ook bij laagstaande zon is het lampje dat tegelijkertijd knippert soms slecht te zien. En als je net de ruitensproeier hebt gebruikt kan het ook fout gaan. In het antivries zit alcohol en dat kan door het slot verkeerd opgevat worden. Je moet dus constant alert blijven. Want als je niet reageert heb je een probleem."

Auteur: Hans Jager