Clicky


APM Terminals Rotterdam moderniseert kranen

APM Terminals Rotterdam moderniseert kranen
19-11-2013 11:17 | Algemeen | auteur De Redactie

ROTTERDAM - APM Terminals Rotterdam gaat vijf van zijn bestaande post-Panamax-kranen uitbreiden tot een bereik van 23 rijen containers, zodat het ook de nieuwste generatie ultra-grote containerschepen kan bedienen. De modernisering omvat technische en softwareaanpassingen, die op tijd gereed zullen zijn voor de komst van de Marie Maersk, het vierde schip van de EEE-klasse van Maersk Line. De EEE-klassen schepen hebben een capaciteit van 18.000 TEU’s en zijn daarmee het grootste ter wereld. De Marie Maersk wordt op 6 december in Rotterdam verwacht en maakt deel uit van de wekelijkse Azië/Noord-Europa AE10-dienst.

“We passen ons aan en spelen voortdurend in op de behoeften van onze klanten om toonaangevende efficiëntie en productiviteit te leveren,” zegt Ben Vree (European Portfolio Manager, APM Terminals).

De arm van vijf van de dertien STS-kranen bij APM Terminals Rotterdam Maasvlakte 1, wordt aangepast voor gebruik bij de schepen met een capaciteit van meer dan 18.000 TEU’s en krijgt tevens nieuwe operationele procedures.

's Werelds eerste schip van 18.000 TEU’s, de Maersk Mc-Kinney Moller, maakte op 16 augustus haar maiden call bij APM Terminals Rotterdam. De schepen van de EEE-klasse zijn 59 meter breed en daarmee negen meter breder dan de schepen van de Maersk E-klasse die een capaciteit van 15.500 TEU’s hebben. Op schepen van de Triple E-klasse staan de containers 23 rijen breed op het dek, terwijl de huidige post-Panamax-kranen zijn ingericht op een bereik van 22 rijen containers. APM Terminals Rotterdam zette een nieuw productiviteitsrecord van de terminal neer op de Maersk Mc-Kinney Moller: de berthproductiviteit bedroeg 215 bruto bewegingen per uur en de kraanproductiviteit 37,1 bruto bewegingen per uur.

Maersk Line heeft de eerste vier van de geplande twintig schepen in de EEE-klasse die de komende twee jaar worden opgeleverd, in de vaart genomen. De nieuwe generatie containerschepen met een capaciteit van meer dan 18.000 TEU's zetten een nieuwe standaard in de sector.

De locatie van APM Terminals Rotterdam op Maasvlakte 2 gaat in november 2014 open met een aanvankelijke jaarlijkse doorvoercapaciteit van 2,7 miljoen TEU's. De terminal, die de technologisch meest geavanceerde containerfaciliteit ter wereld zal zijn, wordt uitgerust met acht op afstand bestuurde super-Post Panamax-kranen, elk met een reikwijdte van 25 containers.

APM Terminals Rotterdam is momenteel een van de drukste containerterminals in Europa en heeft in 2012 2,5 miljoen TEU’s afgehandeld. Een recent productiviteitsonderzoek van de JOC Group riep APM Terminals Rotterdam, met 92 kraanbewegingen per uur met een schip langszij (BMPH), uit tot de beste terminal in Europa, gemeten naar productiviteit. APM Terminals Rotterdam was niet alleen eerste in het JOC-onderzoek voor de regio Europa/Midden-Oosten/Afrika, maar is wereldwijd tevens de elfde terminal wat totale productiviteit betreft en vijfde als het gaat om schepen met een capaciteit van 8,000 TEU’s of meer, met 112 BMPH.

Foto's

  • J.Roeland
    KLG EUROPE