Clicky


Tweede leven voor Meusburger semi-diepladers bij Mammoet Road Cargo

Tweede leven voor Meusburger semi-diepladers bij Mammoet Road Cargo
08-11-2013 09:21 | Trailers | auteur De Redactie

OUDENBOSCH - Twee Meusburger semi-diepladers van bouwjaar 2003 beginnen na een revisie aan een tweede leven bij speciaal-transportbedrijf Mammoet Road Cargo. “Deze opleggers zijn zo degelijk dat ze nog zeker tien jaar meekunnen,” zegt directeur en medeaandeelhouder Loek Oostvogels van het bedrijf.

Het gaat om vier-assige semi-diepladers die worden gebruikt voor exceptioneel transport van goederen die moeten worden afgedekt. Denk daarbij aan silo’s, graafmachines en delen van schepen en windmolens. De revisie bestond uit het spuiten van het frame, vervangen van enkele mechanische delen en het vervangen van zeilen.

Mammoet Road Cargo bv, gevestigd in Oudenbosch, beschikt over 100 opleggers, waarvan er twee van het merk Meusburger zijn. “Die kregen we in bezit via een bedrijfsovername. Inmiddels zijn ze bij sommige van onze klanten zo populair dat ze bij een opdracht vragen om “de Meusburger”. We overwegen dan ook om nog meer Meusburgers aan te schaffen,” aldus Oostvogels.

De Meusburgers van het type MPG-4 beschikken over een schuifoverkapping die kan worden verbreed voor ladingen tot 3500 mm breedte. Grote objecten zijn dus helemaal afgeschermd. Laden en lossen kan vanaf de zijkanten, via de bovenkant en via de achterkant. Het achterportaal is namelijk verbreedbaar voor het doorlaten van brede objecten, en de bovenbalk van dit achterportaal schuift met het te openen dak mee naar voren. Meusburger fabriceert de zeilen in eigen fabriek.

De MPG-4’s van Mammoet Road Cargo hebben een gvw van 46 ton en een laadvermogen van 35,5 ton. De luchtgeveerde 7 tons assen maken een rijhoogte van slechts 80 cm mogelijk, hetgeen uiteraard ten goede komt aan de maximale laadhoogte. Naar de nieuwe richtlijnen van de banden en wetgever mag het gvw van dit type oplegger nu zelfs op 48,4 ton worden bepaald. Met de nieuwe generatie banden is een aslast tot 7,6 ton toegestaan (bij 80 km/h zelfs tot 8,0 ton) in plaats van de bij Mammoet toegepaste 7,0 ton. Het laadvermogen stijgt in dat geval tot 37.900 kg. Bij een snelheidsbeperking tot 80 km/h wordt het gvw 50 ton en het laadvermogen 39,5 ton.

Mammoet Road Cargo bv is een zelfstandige onderneming die in 2001 is afgesplitst van de Mammoet Groep. Het bedrijf vervoert waardevolle exceptionele ladingen tot een breedte van 7600 mm (lokaal zelfs tot 12000 mm breedte) en een hoogte tot 4900 mm, met een totaalgewicht tot 100 ton. Het bedrijf beschikt over diepladers, semi-diepladers, vlakke uitschuifbare opleggers en ander gespecialiseerde opleggers, en bijbehorend trekkend materieel.