Clicky


Sanoma zet Truckstar in de etalage

Sanoma zet Truckstar in de etalage
31-10-2013 09:59 | Transport | auteur De Redactie

HOOFDDORP - De Sanoma Group heeft donderdagochtend aangekondigd drastisch te gaan reorganiseren. De focus zal zich richten op 17 tijdschriften. Daar valt echter het ruim 30 jaar oude Truckstar niet onder.

"Binnen het tijdschriftenportfolio zal Sanoma in Nederland zich focussen op die merken (en bijbehorende merkextensies), die ook een groot digitaal potentieel hebben", meldt Sanoma donderdag in een persbericht. Het gaat hier om de volgende titels: Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA, Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista, Ouders van Nu, Kèk Mama, vtwonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur, AutoWeek.

De tijdschriften uit andere domeinen komen onder strategische heroriëntatie, waaronder Truckstar. Dit houdt in dat onderzocht wordt of een titel de potentie heeft om samengevoegd te worden met een andere Sanoma titel of verkocht kan worden. De verwachting is dat de strategische heroriëntatie binnen 6 tot 12 maanden is afgerond. Mochten titels na verloop van tijd niet verkocht zijn en niet meer winstgevend zijn, dan worden deze opgeheven. In 2014 worden geen titels opgeheven.

Het streven is dat deze maatregelen uiterlijk in 2015 zijn doorgevoerd. De reorganisatie treft naar verwachting circa 500 voltijdsbanen, vooral in de tijdschriftentak en zijn ondersteunende afdelingen. Voor  een deel van deze banen geldt dat ze mogelijk behouden blijven, bijvoorbeeld omdat ze na verkoop meeverhuizen naar de nieuwe eigenaar van een tijdschrift.

Voor de medewerkers waarvan de baan als gevolg van deze reorganisatie komt te vervallen wordt een Sociaal Plan opgesteld. De directie voert hierover overleg met de bonden en de Ondernemingsraad. Sanoma streeft ernaar om zoveel mogelijk mensen van werk naar werk te begeleiden.

Henk Scheenstra, COO Print: "Tijdschriften zullen er altijd zijn. Bijna 90%% van de Nederlanders leest tijdschriften, en met de titels die blijven realiseren we nog steeds een enorm bereik onder een brede doelgroep. Het zijn de kroonjuwelen zoals Libelle, LINDA. Donald Duck en AutoWeek, prachtige merken waarmee we onze toonaangevende positie binnen de tijdschriftenmarkt verder gaan versterken. De tijdschriften die onder strategische heroriëntatie vallen, waaronder Truckstar(red), zijn stuk voor stuk mooie titels. Echter op de lange termijn passen zij niet binnen de aangescherpte strategie."

Wat er nu met Truckstar en het daarbij behorende Truckstarfestival gaat gebeuren is nog onduidelijk.