Clicky


'Nordic Orion' vaart voor het eerst door de Noordwestelijke Doorvaart

'Nordic Orion' vaart voor het eerst door de Noordwestelijke Doorvaart
28-09-2013 10:18 | Algemeen | auteur De Redactie

KOPENHAGEN - De bulkcarrier Nordic Orion is met een lading steenkool onderweg van Canda naar Finland. Hierbij vaart het vrachtschip door de Noordwestelijke Doorvaart. Het is, volgens de Deense rederij Nordic Bulk Carriers A/S, de eerste keer dat een vrachtschip langs deze route vaart.

Deze historische transit is 1000 nautische mijlen korter dan de traditionele vaarroutes over het Panamakanaal. Het bespaart daardoor brandstof, CO2-uitstoot maar ook kan er 25 procent meer lading mee in vergelijking met het Panamakanaal.

De tocht langs de Noordpool is een uitdagende opdracht die geweldig veel ervaring en navigatievaardigheden vereist. Daarom zijn alleen de meest moderne schepen hiertoe in staat. In feite zijn er slechts weinig schepen die dit aan kunnen.

"De MV Nordic Orion is een ijsklasse 1A schip", legt Christian Bonfils, managing director van Nordic Bulk Carriers, uit. "Deze schepen zijn gebouwd voor gebruik onder de barre omstandigheden van de Noordpool."

De Noordwestelijke Doorvaart is slechts twee maanden per jaar bevaarbaar, afhankelijk van het weer en de ijsgang.

Nordic Orion

"We zijn er trots op deze historische reis. Het is al een droom en ambitie sinds jaren", zegt Christian Bonfils.

De Nordic Orion is op 6 september uit de haven van Vancouver, Canada, vertrokken en wordt rond 7 oktober in Finland verwacht. Het schip heeft 73.500 ton steenkool aan boord dat bestemd is voor het Finse bedrijf Ruukki Metals Oy. De Nordic Orion is 225 meter lang en heeft een laadvermogen van 75.603 ton. Het schip is gebouwd in 2011 door Oshima Shipyard in Japan.