Clicky


Samenwerking leidt tot start uitvoering onderzoeken logistieke branche binnen de haven van Den Helder

Samenwerking leidt tot start uitvoering onderzoeken logistieke branche binnen de haven van Den Helder
14-08-2013 10:52 | Algemeen | auteur De Redactie

DEN HELDER - Gerenommeerde organisaties uit geheel Nederland bundelen kennis en krachten om een groot innovatief project gericht op service, onderhoud en logistiek binnen de haven van Den Helder te realiseren. Het doel van de samenwerking is om de hele (service) logistieke keten te optimaliseren, inclusief de voorspelling van onderhoud en de optimale beschikbaarheid van reservedelen. De verschillende partijen formuleerden gezamenlijke doelstellingen wat resulteerde in een Research en Development voorstel. Dit voorstel is gehonoreerd door logistiek instituut Dinalog. Met toegekende subsidie wordt de theorie direct aan de praktijk gekoppeld door langs proeftuinen te starten aan de onderzoeken.

"Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat", zo stelt Jan Willem Rustenburg, mede-initiator en projectleider van Integrated Maintenance and Service Logistic Concepts for Maritime Assets. Een periode van twee jaar bleek nodig om een consortium te verbinden met uitdagende innovatieve doelstellingen.

"Prachtig dat dit voorstel op de sympathie van Dinalog kon rekenen. Uniek aan dit project, is dat we het onderzoek van meet af aan gaan organiseren langs ‘proeftuinen’. In een proeftuin – bijvoorbeeld voortstuwingssystemen – gaan de asset owner, de fabrikant  en de logistieke dienstverlener direct proberen slimme concepten toe te passen in de praktijk. Daarmee creëren we een perfecte interactie tussen wetenschap en praktijk, met snel een goed resultaat als gevolg", aldus Rustenburg.

Stevig maritiem consortium en gerenommeerde kennisinstellingen

Niet de minste partijen doen mee: Het ministerie van Defensie (Directie Materiële Instandhouding, voorheen Marinebedrijf), Damen, Imtech, Thales, Alewijnse, PonCat en Seamar vormen het maritieme consortium. De Universiteit Twente, Technische Universiteit Eindhoven en de Nederlandse Defensie Academie gaan het feitelijke onderzoek doen. Met partijen als World Class Maintenance, het Asset Management Control Centre en de Netherlands Maritime Campus is de verspreiding van ontwikkelde kennis naar andere kennisinstellingen, bedrijven en ondernemers gegarandeerd.

Kansen voor de Kop van Noord-Holland

De innovaties moeten de maritieme consortium partners in staat stellen unieke proposities te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor de steeds groeiende off shore sector in de Noordzee. Met haar strategisch gelegen haven, de moderne Koninklijke Marine en de logistieke dienstverleners vormt de Kop van Noord Holland een uitstekende basis voor business development in service, onderhoud en logistiek.

Rustenburg: "Dit is best spannend, want hier komt het niet alleen aan op innovatief vermogen. Het gaat ook om ondernemendheid bij maritieme bedrijven, politieke wil en doorzettingsvermogen."

Proactief onderhoud verbinden met slimme logistiek

Maritieme Bedrijfsmiddelen kenmerken zich door een zeer complex gebruiksprofiel. Zo hebben de Bedrijfsmiddelen geen vaste standplaats en zijn er weinig overeenkomsten in de verschillende processen. Rustenburg: "Daarom onderzoeken we in methoden die onderhoud planbaar maken. Vervolgens onderzoeken we methoden waarmee we proactieve onderhoudsinformatie kunnen materialiseren. Dit gaat in de praktijk alleen werken als er een bereidheid is tot samenwerking in de maritieme supply chain. Het project besteedt nadrukkelijk aandacht aan waardecreatie en nieuwe business modellen in die supply chain."