Clicky


Eerste vijfassige MAN TGS betonmixer voor Van der Kamp Beton

Eerste vijfassige MAN TGS betonmixer voor Van der Kamp Beton
08-03-2012 10:55 | M.A.N. | auteur de redactie

Van der Kamp Beton met vestigingen in Amersfoort, Zwolle en Zaandam heeft via dealer Roordink Bedrijfswagens in Barneveld de eerste MAN betonmixer voor de betoncentrale te Amersfoort in gebruik genomen. Een TGS 49.400 met 10x4 asconfuratie, een 400 pk leverende schone Euro 5/EEV dieselmotor, MAN TipMatic, twee 10 tons voorassen en een door Wierda gemonteerde gestuurde 10 tons sleepas. De 15 kuubs mixer is van Stetter. Met het oog op de veiligheid is de nieuwe MAN via de dealer voorzien van een tweetal zwaailampen op het cabinedak en een veiligheidszichtsysteem met camera’s aan de zij- en achterkant.

Gerard Lindeboom is Transportleider bij familiebedrijf Van der Kamp en baseerde de keus voor MAN op goede ervaringen bij zijn vorige werkgever. Het is een fijne auto die goed bij dit werk past. Toen de vervangingsvraag naar voren kwam, omdat meerdere oudere voertuigen niet meer aan de huidige milieueisen voldeden, is er naar de diverse opties gekeken. In de afgelopen 35 jaar is hier altijd met eenzelfde merk gereden. En naar volle tevredenheid, laat ik dat er gelijk bij zeggen! Maar het leek ook tijd om er eens een ander merk naast te zetten. Vandaar dat nu, in overleg met de directie, twee nieuwe mixers zijn gekocht. Een van het merk dat we al langer rijden en een MAN TGS. Technisch gelijk uitgevoerd en daar gaan we in de komende periode ervaring mee opdoen.

Er is gekozen voor een vijfasser, omdat wij daar een 15 kuubs Stetter mixer op kwijt kunnen binnen de geldende aslasten. Na de toevoeging van de Wierda sleepas heeft deze auto een GVW van 49 ton. Door deze sturend te maken kun je met deze auto ook in smallere straten en op krappe bouwterreinen beter uit de voeten dan met de trekker-mixeroplegger combinaties die hier ook rijden. Ander voordeel is dat je met deze auto de maximale hoeveelheid vloeibaar beton en Gyvlon (vloeimortel voor vloeren in de afbouw) kunt vervoeren. Om daarbij morsen van het dunnere Gyvlon tijdens het rijden te voorkomen en de laadcapaciteit maximaal te benutten zijn de mixers voorzien van een afsluitklep.“
 

 

 


Van der Kamp Beton heeft de nieuwe MAN gekocht zonder een vast onderhoudscontract. "Klein onderhoud doen wij zelf en voor de rest vallen wij terug op de dealer. Door nu een keer niet te kiezen voor een contract willen we een nog beter zicht op de kosten tijdens het gebruik krijgen. Op basis van de eerste ervaringen met de MAN zijn de chauffeur en wij enthousiast. De chauffeur is vol lof over de binnenruimte, afwerking, standaard uitrusting en de stilte in de cabine. Verder voldoet de MAN TipMatic bijzonder goed, ook bij het manoeuvreren op de bouw. Voor ons werk is dit een ideale auto", besluit Lindeboom.

Verdeeld over de vestigingen in Amersfoort, Zaandam en Zwolle, waar ook de eigen betoncentrales staan, rijden nu mixers, pompmixers en betontrailers met trekker. Het sinds begin vorige eeuw bestaande bedrijf begon ooit met de scheepvaart en handel in bouwmaterialen. Later kwam daar de winning van zand en grint bij. In 1926 kwam de eerste zelfvarende zandzuiger in bedrijf en in de zestiger jaren volgde de eerste eigen betoncentrale.

In de zeventiger jaren startte Van der Kamp een baggerbedrijf voor onderhoudsbaggerwerk met eigen sleep-hopperzuigers. In Moerdijk ligt een eigen cementoverslag en om altijd een hoogwaardige kwaliteit betonproducten te garanderen heeft Van der Kamp een eigen kwaliteitsdienst. Ook op het gebied van veiligheid staat het bedrijf hoog aangeschreven.