spacer
home contact zoek
 
Wegvervoer | Ongevallen | Bedrijfsnieuws | Financieel | Nieuw Materieel | Gestolen/Vermist | Weer en Verkeer | Logistiek
Spoorvervoer | Luchtvaart | Binnenvaart | Zeevaart | Personenvervoer | Dakar | Column | Algemeen
 

Peeters Vervoercentrale verzorgt elektrische stadsdistributie in Amsterdam

Peeters Vervoercentrale verzorgt elektrische stadsdistributie in Amsterdam AMSTERDAM - Steeds meer verladers en vervoerders kiezen voor de mogelijkheid om de distributie tot in het hart van Amsterdam te laten verzorgen door de nieuwe elektrisch aangedreven vrachtauto van Peeters Vervoercentrale.

Door de goederen centraal aan te leveren bij het overslagcentrum in het Westelijk havengebied besparen andere vervoerders fors op de vaak vele zware en weinig rendabele uren in de binnenstad en besteden die laatste stedelijke transport- kilometers uit aan de stille en schone transportoplossing van collega Peeters Vervoercentrale.

Ook steeds meer bedrijven met vestigingen in de binnenstad vragen hun leveranciers de goederen af te leveren bij Peeters om daarmee een dikkere stroom goederen in een keer –en ook nog eens schoner en stiller- geleverd te krijgen bij de betreffende vestiging(en).

Met de aanschaf van deze elektrisch aangedreven vrachtauto heeft Peeters Vervoer- centrale een belangrijke stap gezet in het elektrisch goederenvervoer in de Amsterdamse binnenstad. Om over voldoende capaciteit te beschikken koos men voor de 10 tons Newton truck van het Engelse Smith Electric Vehicles. Een vrachtauto die door zijn elektrische tractie aan de hoogste milieueisen voldoet en daarmee uitermate geschikt is voor het werk in de binnenstad.

Peeters weet inmiddels dat op een volle acculading circa 180 kilometer gereden kan worden en dit blijkt in de dagelijkse praktijk ruim voldoende voor meerdere bezorgronden vanuit het distributiecentrum in het Westelijk havengebied. Omdat dit centrum gedurende de gehele dag is geopend kunnen transportbedrijven 24 uur per dag hun goederen hier afleveren.

Daarmee kunnen zij hun ritten efficiënter plannen en verliezen nauwelijks tijd. De resterende stedelijke kilometers zullen dan worden afgelegd door wagens van Peeters Vervoercentrale.Nu deze service operationeel is en de gemeente Amsterdam zich ook heeft uitgesproken voor een stimulering van het elektrisch vervoer in de binnenstad (o.a. door het gratis beschikbaar stellen van stroom –red.) kiezen steeds meer ondernemers voor deze manier van transport.

Peeters Vervoercentrale houdt zich sinds 1964 bezig met het vervoer van zogenoemde droge lading, zoals dozen, kratten, pallets en karren. Goederen die zonder de aanwezig- heid van een koel-of vriesinstallatie vervoerd kunnen worden. Voor die handelingen beschikt het bedrijf over een reeks eigen Euro 3 (met roetfilter) en Euro5/EEV vrachtauto’s. "Een jaar of twee geleden zetten wij de eerste echte stappen naar volledig elektrisch aangedreven vrachtauto’s.



Een grote pakketdienst deed toen proeven met de eerste volledig elektrische auto’s en wij hebben dat goed gevolgd", opent directeur Sef Peeters van de Vervoerscentrale zijn verhaal. "Het accupakket van dat voertuig bleek niet krachtig genoeg voor de inzet die er dagelijks van gevraagd werd. Inmiddels is dat opgelost en beschikken deze vrachtauto’s over een Lithium–Ion accupakket, waarmee je een normale werkdag prima kunt invullen. Daarbij kun je dan de nachtelijke uren gebruiken voor het opladen van die vier accu’s."

De auto is als chassis-cabine in Engeland besteld en door carrosseriebouwer Karhof/ Stokvis in Nieuw-Vennep van een 6 meter lange bak met laadklep voorzien. In de stedelijke distributie is dit de beste combinatie. Vooralsnog investeert Peeters in één voertuig, maar sluit zeker niet uit dat er meerdere zullen volgen. "Veel zal afhankelijk zijn van de investering van zowel de Gemeentelijke- als de Rijksoverheid in de toch wel forse meerkosten van een dergelijk voertuig", vervolgt Peeters."

“Verder zal er ook heel serieus gekeken moeten worden naar de privileges die voor dit type schone voertuigen gaan gelden. Verruiming van de venstertijden is een optie, maar bijvoorbeeld ook het gebruikmaken van tram- en busbanen tijdens de ritten of andere maatregelen. Amsterdam heeft inmiddels weer meerdere stappen gezet en dat maakt het weer wat aantrekkelijker voor ons, maar zeker ook voor collega-vervoerder I.A.J. Ducnker die op dezelfde manier het koel/vries pakket met elektrische vrachtauto’s vervoeren."

Sef Peeters behoort tot de tweede generatie die leiding geeft aan het familiebedrijf, dat midden jaren zestig werd opgezet. Inmiddels telt men 20 eigen vrachtauto’s en huurt dagelijks circa 15 auto’s in voor de fijnmazige distributie in Noord-Holland met als speerpunt Groot Amsterdam. Peeters: "Wij rijden vanuit ons cross-dock centrum hier in Amsterdam onder anderen voor GLS, Wim Bosman en anderen waarbij wij deel uitmaken van een landelijk 24-uurs netwerk."






Meer Overig nieuws
- Nieuwe Volvo FE commandowagen voor Lokale Politie Antwerpen
- 93 Kögel Cargo Rail trailers voor FERCAM
- MAN TGX D38 krachtpatser voor De Waard
- Nieuw kipopleggerchassis voor SBO Andelst
- Zeven nieuwe Scania’s voor H.H. van der Velde Nieuwe Pekela
- IVECO Stralis Hi-Way 8x2 met triple as-stel voor Peet Beekenkamp Logistiek BV
- Zes Renault Trucks T voor Geodis Road Nederland
- Vier nieuwe DAF FT XF voor Interovo Egg Group
- Agri MAN met WVT Wide Spread
- Opnieuw een Volvo voor T. Robbertsen v.o.f. Transport en Logistics
- Nieuwe Euro 6 DAF XF 440 trekkers voor Koops Transport Almere
- Nieuwe Scania P280 voor Bosma Reinigingsbedrijf
- Nieuwe DAF XF voor Terpstra Transport
- Nieuwe DAF XF Super Space Cab voor Peter Sijm Transport
- Nieuwe DAF FT XF.440 Space Cab voor Braun Transport
- VLGROEP neemt achtste Scania Euro 6 volumecombi in ontvangst
- Nieuwe Scania voor Geurts Metaal & Transporten uit Cuijk
- Martens Transport Venray koos Actros 2563 LS 6x2/4 trekkers met uitgebreid veiligheidspakket
- Nieuwe DAF XF Super Space Cab 440 voor E.J de Jong Parrega
- Vijf Volvo FM bakwagens voor Holwerda Logistics
- Scania G 490 krachtpatser voor Van Diemen Leiden
- Nieuwe Mercedes-Benz Actros voor Hooikammer berging en autotransport
- Kennis investeert in speciale Mega schuifzeillopleggers
- Vier Renault Trucks T voor Keus & Mollink
- Twee nieuwe MAN TGS Euro-6 kippers voor H. Verberne Grondwerken
- Nieuwe IVECO Stralis Hi-Way voor Marina Transport
- Nieuwe DAF CF Silent voor De Haan Verhuizingen
- Volvo FH 540 6x2 Globetrotter XL bakwagen voor Van Duijvenbode Transport
- Van Schijndel neemt drie Mercedes-Benz Actros trekkers in gebruik
- Nieuwe IVECO Stralis Hi-Way voor L.T.O. Transport uit Klaaswaal
Transportrisico

365payrol

Gastcolumn

Arnold Karskens

In deze gastcolumn Arnold Karskens aan het woord over de vluchtelingenproblematiek bij Calais.

Arnold Karskens is de meest ervaren oorlogsverslaggever van Nederland en non-fictie auteur van een tiental boeken.

» Lees de column: 'Calais is een drama, er zijn geen winnaars'


» Meer gastcolumns

Logistiek Verbeteren

Inloggen Leden




12 Mooisten 2015

U kunt nog t/m 30 augustus uw stem uitbrengen!

 

 

Actuele rijverboden in Europa
maandag 31 augustus t/m zondag 6 september:
Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!

spacer
Meer rijverboden »

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagine met Realtime Scheepsinformatie

spacer
Meer realtime scheepsinformatie »

Marktonderzoek Transport

Voordelig Adverteren op Transport Online


WEER










 



Transport Online op Facebook

INFORMATIE

Gebruiksvoorwaarden
Disclaimer
Contact
Colofon
Adverteren