Clicky


Van Uden opent nieuw hoofdkantoor in Waddinxveen

Van Uden opent nieuw hoofdkantoor in Waddinxveen
12-06-2012 17:08 | Bedrijfsnieuws | auteur de redactie
WADDINXVEEN - Logistiek dienstverlener Van Uden betrekt in de eerste week van juni 2012 een nieuw hoofdkantoor in Waddinxveen. De vestiging van een nieuw hoofdkantoor is een vervolg op de overname van Van Uden Logistiek B.V. door NedCargo Internationaal B.V., die begin 2011 plaatsvond. Hierdoor ontstond destijds het Van Uden 'nieuwe stijl', een concern waarin 12 werkmaatschappijen, gespecialiseerd in duurzame logistiek en internationaal transport van food, beverage en retail, samen verder gingen. Het nieuwe hoofdkantoor vervangt de hoofdkantoorfunctie van de vestigingen van Logistiek in Haaften en het Multimodal en Forwarding kantoor in de Waalhaven in Rotterdam.

Het doel van de overname en samengaan in het vernieuwde Van Uden is één geïntegreerd, breed, internationaal en multimodaal pakket aan diensten op gebied van expeditie, opslag en logistiek te bieden. "We streven ernaar de diverse logistieke diensten steeds beter op elkaar aan te laten sluiten en te stroomlijnen om zo voor de klant een zo duurzaam en kostenefficiënt mogelijke logistieke keten te creëren", legt Roderick de la Houssaye, directeur van Van Uden uit.

"Een goede interne samenwerking is hiervoor onontbeerlijk, niet alleen tussen de werkmaatschappijen, ook binnen de bedrijfstop. De vestiging van een nieuw hoofdkantoor waarin de staf van de afdelingen uit Haaften en Rotterdam, samen gaan onder één dak, is daarom een belangrijke stap."



Overnames
"Het eerste jaar in de nieuwe formule hebben we er bewust voor gekozen dergelijke herstructureringen niet door te voeren. 2011 was in economische opzicht een turbulent jaar, dat zeker niet ongemerkt aan Van Uden voorbij ging. Er was sprake van een verhevigde concurrentie en een flinke druk op de tarieven", gaat De la Houssaye verder.

"Om ons heen grepen concurrenten de kans aan om kleinere bedrijven over te nemen. In dat onrustig klimaat hebben wij ervoor gekozen een stabiele, rustige koers te varen. Nu, halverwege 2012, zijn we wel helemaal klaar voor verdere ontwikkeling. De markt trekt aan, we zijn in rustiger vaarwater en door intensievere samenwerking in één hoofdkantoor zijn we als bedrijfstop in staat snel in te spelen op kansen. We zijn dan ook actief bezig met groei door overnames en verdere stroomlijning van de dienstverlening voor onze klanten."

Interne samenwerking
Behalve de directie, waarvan de vier leden ieder een eigen aandachtgebied hebben – Wybe Jan Bleeker: Logistics, Diederik Antvelink: Multimodal, Roderick de la Houssaye: Forwarding, Jannine van Lieshout: Finance – krijgen diverse ‘shared services’ onderdak in het nieuwe hoofdkantoor. Dit zijn personeelszaken, financiën, groepsinkoop, accountmanagement, mvo-marketing, kwaliteitszaken en beleid.

"Behalve vergaderruimtes zijn er geen aparte ruimtes voor de verschillende afdelingen", zegt mededirecteur Diederik Antvelink over het nieuwe pand dat ook qua indeling de belichaming is van interne samenwerking.

"Iedereen, van de directie tot en met de receptioniste, werkt bij elkaar in één grote kantoortuin. Zo zijn we beter op de hoogte van elkaars werk en weten we beter wat er speelt. Daarnaast zijn er flexplekken waaraan iedere medewerker die een bureau met pc nodig heeft, aan kan schuiven. Dat laatste vinden we belangrijk omdat dit toch de plek is waar het organisatiebeleid wordt bepaald. We willen dus dat onze medewerkers hier makkelijk binnenlopen, hun invloed kunnen uitoefenen op het beleid en omgekeerd goed op de hoogte blijven van de te voeren strategie."



Korte lijnen
Volgens Antvelink past dit helemaal bij de bedrijfscultuur van Van Uden: "Wij houden van korte lijnen en een directe, eerlijke communicatie. Onze klanten geven vaak aan dat te waarderen en ook onderling gaan we graag zo met elkaar om. Natuurlijk is het moeilijk om in een groot bedrijf iedere medewerker persoonlijk te kennen. Sinds de samenvoeging werken er zo’n 450 personeelsleden bij Van Uden en wordt er gewerkt op 9 internationale locaties. Daarnaast zijn er nog onze chauffeurs die voortdurend onderweg zijn. Maar als het even kan, houden we wel zo veel mogelijk voeling met de werkvloer en kunnen we elkaar eenvoudig bereiken."

Perfecte ligging
Wat betreft die bereikbaarheid speelt ook de perfecte ligging van het nieuwe hoofdkantoor een rol. Het kantoor ligt boven het nieuwe, 42.000 m2 grote multi-client warehouse van Van Uden op bedrijventerrein Doelwijk in Waddinxveen. Vanuit dit megamagazijn vindt onder andere het orderverzamelen en vervoer plaats voor Nestlé Nederland, Heineken en Oud Reuchling & Boelen.

"Midden in de Randstad op het kruispunt tussen de A12 en A20 is de ligging van zowel het distributiecentrum als hoofdkantoor optimaal", zegt Wybe Jan Bleeker, directeur van Van Uden Logistics.

Windmolens
Het uiterlijk van het kantoor is ook afgestemd op de ontvangst van klanten. Bleeker: "Onze klanten zijn veelal producenten van voedingsmiddelen, alcoholisch drank en retailproducten. De muren worden nog versierd met grote afbeeldingen van producten die we vervoeren, onder andere van een Heineken bierfles, Maggi en een champagnefles."

Dat de ingang naar het terrein wordt gemarkeerd door reusachtige windmolens is min of meer toevallig, volgens de directeuren. De la Houssaye: "De molens worden door de gemeente beheerd. Maar het komt wel goed uit. Ze fungeren als het ware als symbool voor de duurzame strategie die we bij Van Uden hanteren. Met binnenscheepvaart als alternatief voor wegvervoer, het bundelen van vrachten die naar dezelfde afnemers gaan, het gebruik van dual fual trucks en andere slimme innovaties proberen we de CO2-uitstoot steeds verder terug te dringen. We zijn dus blij met die duurzame energieverwekkers voor de deur."

Officiële opening met 'lipdub'
Hoewel het hoofdkantoor vanaf juni dus volledig operationeel is en startklaar om groeikansen aan te pakken, vindt de officiële opening pas na de zomer plaats. "We willen dit groots vieren met het voltallige personeel. We gaan dan met z’n allen een ‘lipdub’ maken", vertelt Antevlink. Een lipdub is een dynamisch filmpje waarin de deelnemers een populaire song playbacken die helemaal past bij de aard van een bedrijf. Andere bedrijven gingen Van Uden hierin voor en deze filmpjes zijn inmiddels enorm populair op internet. Antvelink: "Dat is ook iets dat helemaal bij Van Uden past. Af en toe samen lol maken!"